۱۴۰۰ اسفند ۱۸, چهارشنبه

بهایی ستیزی،

 


در طول 43 سال  حکومت جمهوری اسلامی ایران هر روزه شاهد فشارها و آزار و اذیت های روزمره و سیستماتیک این حکومت بر پیروان ادیان مختلف بالاخص بهاییان و نقض حقوق ذاتی و انسانی آنها بوده ایم. بعد از اقدامات مسبوق به سابقه ای همچون محروم کردن از تحصیل، پلمب مغازه ها، حبس، تبعید، آزار و شکنجهٔ جسمی و روانی تنها به دلیل باورقلبی و دینی  پیروان این آیین، این بار فشارهای امنیتی و قضایی بر شهروندان بهائی رنگ دیگری دارد: کارگاه سه روزه طراحی پوستر در راستای نفرت پراکنی علیه پیروان آیین بهائی. این کارگاه در روزهای ۲۴ الی ۲۶ آذرماه ۱۴۰۰، در شیراز با پشتیبانی بودجه دولتی برگزار شد. این کارگاه که مصداق عینی نفرت پراکنی علیه بهاییان محسوب میشد، توسط دبیرخانه جشنواره تجسمی موسوم به “مقدس نما” و دبیرخانه پوستر انقلاب و مجمع طراحان انقلاب اسلامی موسوم به “بیت” برگزار شد و از طریق طراحی پوستر و کاریکاتور در قالب یک تریبون یک طرفه از طریق کارهای گرافیکی، عقاید و باورهای مذهبی  پیروان دیانت بهایی را مایه هجمه قرار داده و  جوایز میلیونی برای شرکت کنندگان  این کارگاه در نظر گرفتند.

برگزاری این قبیل برنامه ها توسط دولت جمهوری اسلامی ایران در حالی است که شهروندان بهائی در ایران نه تنها در رسانه های رسمی کشور تریبونی جهت دفاع از خود ندارند بلکه حق هیچگونه اعتراض و مخالفتی هم ندارند وهم اکنون ده ها تن از این شهروندان صرفا به دلیل اعتقاد به آئین بهائی و اظهارعقیده خود با احکام حبس های طولانی مدت در زندان های ایران و یا تحت بازداشت موقت  یا متحمل پابند الکترونیکی هستند.

دست اندرکاران برگزاری این کارگاه نفرت پراکنی علیه شهروندان بهائی حجت‌الاسلام امیرحسین کامل نواب، به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری، سید محمدرضا میری به عنوان دبیر بخش پوستر و مهدی یکه پسر به عنوان رئیس هیئت‌داوران، محمد رضا دوست محمدی، سید محمدرضا میری، علیرضا خاکپور و سید مهدی حسینی  و همچنین نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شهرداری شیراز و حوزه هنری استان فارس بودند.

 خانم پدیده ثابتی، سخنگوی جامعه جهانی بهائی در لندن در گفتگو با  گزارشگر خبرگزاری هرانا در رابطه با برگزاری این کارگاه گفت: “تبلیغات ضد بهائی دولت ایران در یک جشنواره فرهنگی که باید عرصه ای برای به نمایش گذاشتن ارزش‌ها ی والا و دستاوردهای فرهنگی ایران باشد باعث تاسف است. جامعه بهائی در تمام دنیا به عنوان یک جامعه فعال برای خدمت به بشریت شناخته شده است. در طی این چندین سال دولت ایران حتی یک مدرک هم برای اتهاماتی که به بهائیان نسبت می دهد ارائه نداده است. متاسفانه اطلاعات باطل و نفرت پراکنی به شکل روشمند یکی از ابزاری هست که دولت ایران از آن استفاده می کند تا جامعه بهائی را بد نام سازد. دولت ایران میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را امضا کرده و متعهد است که از شهروندان خود در برابر نفرت دینی محافظت کند در عوض خود حکومت محرک چنین نفرت پراکنی است”.

وی در ادامه اظهارات خود افزود: “سرانجام این دروغ‌ها چیزی جز حکایت چوپان دروغگو نیست و به اعتبار خود جمهوری اسلامی چه در ایران و چه در صحنه بین المللی صدمه خواهد زد. به تجربه ما تعداد زیادی از هموطنان ایرانی همواره با تحقیقات منصفانه و مستقل خودشان به این نتیجه رسیده اند که هیچیک از این اتهامات در مورد بهائیان صحت ندارد و بیشتر از همیشه محبت و حمایتشان را به جامعه بهائی ابراز می کنند”.

بعنوان مثال چندی پیش کارزاری مردمی علیه حکومت ایران در شبکه‌های اجتماعی، به ویژه در توئیتر به راه افتاد که محوریت آن خواسته مردم برای رفع تبعیض علیه بهائیان بود. توئیت‌هایی فراوانی در حمایت از جامعه بهائیان ایران در برابر دولت  جمهوری اسلامی ایران منتشر شد به این امید که نهال بشردوستی در حاکمیت ایران جوانه بزند.

اگرچه حمایت‌کنندگان حقوق شهروندان بهائی ازدیدگاه جمهوری اسلامی ایران وابسته به استعمار قلمداد می شوند و به آنها انگ توطئه‌گرانِ ضددین زده میشود؛ اما در میان توئیت‌های ارسالی طیف وسیعی از دین‌ورزان و روشنفکران دینی نیز با سایر مردم، همگام و همسو بوده‌اند. مضمون توئیت‌نوشته‌های برخی از روشنفکران دینی آشکارا  تأکید بر تبعیض این رژیم علیه بهائیان و مصداق بارز زیر پا نهادن کرامت انسانی است. سیل توئیت‌هایی که آن روزها توسط مردم بازنشر می‌یافت، شاید هیچگاه نتواند دولت ایران را وادار به تغییر رویه در قبال حق آزادی بهائیان کند، اما  خود نشان و نمایش بزرگی از اتحاد ایرانیان در رفع تبعیض علیه بهائیان بود.

از سوی دیگر با اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران یکی از امضاکنندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد و طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر، “هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب و آزادی علنی کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده‌بانی آن در محیط عمومی یا خصوصی است و هیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری را به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد،  اما دولت جمهوری اسلامی در عمل زیر بار این تعهدات نمی رود و به تنگ تر کردن عرصه زندگی بر پیروان ادیان مختلف پافشاری میکند.

البته نفرت پراکنی نهادهای امنیتی و دولتی ایران نسبت به شهروندان بهائی اتفاق تازه ای نیست.  پیش از این نیز برنامه تلویزیونی «مثل ماه» با اجرای «رسالت بوذری» که از شبکه ۳ سیما پخش می شد اقدام به انتشار مطالبی با هدف نفرت پراکنی علیه شهروندان بهائی کرده بود.

اسکایلر تامپسون، مسئول روابط خارجی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در رابطه با برگزاری این برنامه گفت: باعث تاسف است که حکومت ایران به جای عمل به وظیفه خود مبنی بر ترویج احترام متقابل و آزادی اندیشه و مذهب در جامعه، به گسترش نفرت پراکنی در جامعه مبادرت می کند. نفرت پراکنی علیه شهروندان بهائی که دهه هاست تحت ستم و تبعیض مضاعف قرار دارند تداوم یک وضعیت ناامید کننده در مورد مسئولیت پذیری حکومت ایران است.

از جمله دیگر دیگر اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران علیه شهروندان بهایی می توان به ارائه پرشمار کتب با محوریت بهائی ستیزی در نمایشگاه های کتاب تهران اشاره کرد. ناشران این کتابها که عمدتا از بودجه های دولتی یا نهادهای مذهبی ارتزاق می کنند، بارها در سال های اخیر با معرفی و ارایه کتابهایی که باورهای دینی مختلف را کانون کار خود قرار داده اند، نمایشگاه کتاب تهران را به مکانی برای ترویج هرچه گسترده تر اندیشه خشونت محور یا نفرت پراکنی علیه شهروندان بهائی تبدیل کرده اند.

در این میان دفتر جامعه بین المللی بهایی در مقر سازمان ملل در ژنو با انتشار بیانیه ای از راه اندازی وبسایتی بنام «خانه اسناد بهایی ستیزی در ایران» اطلاع داده است. این سایت برای نخستین بار هزاران سند رسمی از موارد کثیر و متمادی اعدام، حبس، آزار و اذیت و بطور کلی سرکوب بهاییان در ایران را در ۱۵۰ سال اخیر از دوران قاجار تاکنون را گردآوری کرده است .

این اسناد بر مبنای سه دوره‌ی قاجار و تولد دیانت بهایی، پهلوی و جمهوری اسلامی  طبقه‌بندی شده‌اند. بیشتر اسناد این آرشیو مربوط به سالهای پس از انقلاب ۱۳۵۷ است . این اسناد که حاوی عکس و فیلم می باشند تلاش در ثبت و بایگانی موارد متعدد اعدام و قتل بهاییان، ارتکاب خشونتها و اقدامات و تحرکات تبیعض آلود ناشی از تعصبات مذهبی علیه این اقلیت مذهبی دارد.

به گفته خانم فهندژ، سخنگوی جامعه بین المللی بهایی در ژنو، این وبسایت در پاسخ به علاقه ای که محققین، خبرنگاران، فیلمسازان و فعالین حقوق بشر به وضعیت بهاییان در ایران نشان داده اند ایجاد شده و هدف آن این است که این اسناد در دسترس عموم قرار بگیرد و افراد بیشتری بتوانند در مورد وضعیت بهاییان در ایران تحقیق کنند. خانم فهندژ همچنین در گفتگو با رادیو فردا اظهار میدارد که چنین آرشیوی میتواند برای کارهای پژوهشگران سودمند باشد.  وی با توجه به محدودیت هایی که جمهوری اسلامی در زمینه اینترنت در ایران اعمال میکند این وعده را می دهد که کوشش دارند دسترسی کاربران در ایران به وبگاه آرشیو اسناد بهایی ستیزی را آسانتر سازند.

از دیگرامکانات این وبسایت دو بخش جستجوی سند و همچنین ارسال سند یا اسناد در خصوص مواردی که علیه بهاییان صورت گرفته است می باشد. امید است که کسانی که سند یا اسنادی در رابطه نقض حقوق و خشونت علیه بهاییان ایران دارند برای این وبسایت ارسال کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...