۱۴۰۰ اسفند ۷, شنبه

تشکیل پرونده قضایی و وضعیت پرابهام حسین رونقی در بازداشت

 


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز چهارشنبه مورخ ۴ اسفند ارتباطات حسین رونقی، فعال مدنی با خانواده خود قطع و سرنوشت او در هاله ای از ابهام قرار گرفت.


سرنوشت نامعلوم آقای رونقی ملکی مراجعه وکلای او به مراجع قضایی را به دنبال داشت. سرانجام امروز شنبه مورخ ۷ اسفندماه، وکلای آقای رونقی با حضور در دادسرای امنیت مستقر در زندان اوین از بازداشت موکل خود و گشایش پرونده ای برای او در شعبه ۲ بازپرسی به ریاست بازپرس محمود حاج مرادی کسب اطلاع کردند.

یکی از وکلای آقای رونقی در گفتگو با هرانا ضمن تایید این خبر گفت “به وکلای حسین به دلیل اینکه در لیست وکلای معتمد قوه قضاییه نبودند اجازه دسترسی به پرونده و کسب اطلاعات بیشتر داده نشد.”

برخی منابع نزدیک به آقای رونقی در گفتگو با هرانا نهاد عامل بازداشت این فعال مدنی را وزارت اطلاعات معرفی کردند، صحت این موضوع کماکان توسط هرانا در دست بررسی است.

همچنین گزارش شده است یک روز پس از ناپدیدشدن حسین رونقی، منزل او مورد تفتیش قرار گرفته است. به گفته یک منبع مطلع از پرونده، ورود به منزل با استفاده از کلید ضبط شده حسین رونقی و بدون آسیب تخریب در یا قفل آن بوده است.

خانواده آقای رونقی در گفتگو با هرانا از نگرانی شدید خود بخاطر وضعیت سلامت این فعال مدنی گفتند. آنها تایید کردند که حسین رونقی تا این لحظه تماسی با خانواده خود نداشته است.

وضعیت سلامتی این فعال مدنی از جمله مشکلات کلیوی که موجب صدور حکم عدم توان تحمل کیفر حبس در پرونده قبلی او شده است در کنار نحوه بازداشت و سپس بی خبری از او و همینطور عدم اجازه دسترسی به پرونده به وکلا به وضعیت پرابهامی در خصوص سرنوشت این فعال مدنی دامن زده است.

لازم به یادآوری است حسین رونقی ملکی پیشتر نیز به دلیل فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

وی در سال ۸۸ توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و پس از گذشت ۱۰ ماه از بازداشت در بند دو الف زندان اوین، در تاریخ ۱۳ مهر ماه ۱۳۸۹ توسط شعبه‌ ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.


این حکم در شعبه‌ی ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد و حسین رونقی پس از آن به بند ۳۵۰ اوین منتقل شد. او در اردیبهشت ماه ۹۵ در پی ابتلا به بیماری‌های کلیوی در دوران حبس از زندان اوین آزاد شد. نهایتا قرار منع تعقیب او در تیرماه ۹۸ به سعید جلیلیان، وکیل مدافع وی ابلاغ شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...