۱۴۰۰ مهر ۲۱, چهارشنبه

مقایسه‌ی تطبیقی ‌شأن معلمی در ایران و سایر کشورها/ محمد ممندزاده



ماهنامه خط صلح – اگر باور عمومی بر این باشد که بهترین‌ها، بهترین‌ها را می‌سازند، پایگاه اجتماعی معلمان اهمیت فوق‌العاده‌ای خواهد یافت. کار معلمى به هر گونه تلاشى که براى هدایت، تکامل و تعلیم و آموزش انسان، صورت می‌گیرد، اطلاق می‌شود. از میان تمامی عوامل آموزشی و تربیتی، نقش معلم به‌عنوان مهم‌ترین عامل  نظام تعلیم و تربیت جایگاه و اهمیت به‌سزایی دارد. معلم در رشد و پرورش دانش‌آموزان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. ارزش معلمی در کشورهای مختلف متفاوت است. در کشورهای پیشرفته برای جایگاه معلمی ارزش ویژه‌ای قائلند. سرمایه‌گذاری برای آموزش یک عامل کلیدی در فرآیند توسعه است که اهمیت آن از دهه‌ی ۱۹۶۰ به بعد منعکس شد. این دوره‌ی سرمایه‌گذاری در آموزش‌های رسمی و غیررسمی و تربیت نیروی انسانی سبب شد مهارت‌ها افزایش یابند و آگاهی و تحرک لازم برای توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی فراهم شود. در کشور آلمان حقوق معلمان بالاتر از حقوق پزشکان عمومی است و این مسئله موجب اعتراض پزشکان عمومی شده بود. آنگلا مرکل در پاسخ به این موضوع گفته بود: «این معلمانند که پزشکان را تربیت می‌کنند». این مسئله نشان‌دهنده‌ی ارزش معلمان در کشور پیشرفته‌ای هم‌چون آلمان است. چین در چند دهه‌ی اخیر از کشوری توسعه‌نیافته به یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان تبدیل‌شده. در مطالعه‌ای که بین بیست‌ویک کشور شامل انگلیس، آمریکا، ژاپن، چین، فرانسه، مالزی و چند کشور دیگر انجام ‌شده بود، رتبه‌ی اول شأن معلمان، از آنِ معلمان کشور چین بود و در نظرسنجی انجام‌شده پنجاه‌درصد والدین در چین گفته‌اند تمایل دارند فرزندشان معلم شود؛ همین امر نشان‌دهنده‌ی ارزش بالای اجتماعی معلمی در این کشور است.


مطالعه یا بررسی تطبیقی عملی است که در آن دو یا چند پدیده در کنار هم قرار می‌گیرند و وجوه آن‌ها تجزیه ‌و تحلیل می‌شود. هدف از این گزارش بررسی تطبیقی جایگاه معلم در ایران و دیگر کشورها است.


منزلت هر شغل چگونگی رفتار متقابل و انتظارات جامعه از شاغلان را تعیین می‌کند و آنان را در ساخت‌دهی به تعامل‌های اجتماعی یاری می‌رساند. در کشورهای گوناگون هر شغلی منزلت ویژه‌ی خود را دارد و مردم هر کشور می‌توانند مشاغل با منزلت بالا یا پایین را از هم تشخیص دهند. مردم از مشاغل با منزلت بالا تمکین می‌کنند، کمک می‌طلبند یا می‌خواهند مانند آنان بشوند. چنان‌چه به عوامل مؤثر بر پایگاه اجتماعی معلمان توجه و با شناخت این عوامل برای رفع مشکلات تلاش شود، بی‌تردید در امر آموزش ‌و پرورش اثرات مثبت بسیاری خواهد داشت. تحقیقات نشان داده هر چقدر معلمان احساس کنند به حرفه‌ی آن‌ها اهمیت داده می‌شود، روحیه‌ی بهتری پیدا می‌کنند و هر چه روحیه‌ی معلم بالا باشد، جو روانی و اجتماعی کلاس مثبت‌تر می‌شود و این موجب مشارکت دانش‌آموزان در کلاس و ایجاد رابطه‌ی مثبت و صمیمی بین آن‌ها و نهایتاً به انجام تکالیف و تلاش بیش‌تر منجر می‌شود. پایگاه اجتماعی از نظر رالف لینتن عبارت است از موقعیت خاص در نظام اجتماعی. برخی دیگر از جامعه‌شناسان پایگاه اجتماعی را مساوی با احترام یا منزلت می‌دانند. بروس کوئن معتقد است که پایگاه اجتماعی عبارت است از موقعیت اجتماعی یک فرد در گروه یا رتبه‌ی یک گروه در مقایسه با گروه‌های دیگر. منزل اجتماعی هر شغل به سه عامل بستگی دارد: ۱-قدرت شغل برای اعمال اراده‌ی فردی. ۲-میزان امتیازات شغل برای کسب درآمد و ثروت. ۳-اهمیت خدماتی که شغل به جامعه ارائه می‌کند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...