۱۴۰۰ تیر ۷, دوشنبه

ادامه حمایت‌ها و واکنش ها؛ گسترش اعتصابات کارگران صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاهی

 



خبرگزاری هرانا – امروز دوشنبه ۷ تیرماه، اعتصابات کارگران پیمانی شماری از شرکت‌های وابسته به صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاه‌ها در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، تهران، اصفهان، آذربایجان‌ غربی، کرمان و ایلام ادامه دارد. این کارگران از روز شنبه ۲۹ خردادماه، جهت دست یافتن به مطالبات خود کمپینی را تحت عنوان “تخلیه سراسری بیست ده ۱۴۰۰” را اندازی کردند و این کمپین رفته رفته به شهرهای مختلف کشور کشیده شد. امروز نیز کارگران برخی شرکت های مرتبط از جمله کارگران پالایشگاه گاز NGL3100 دهلران و کامیون‌داران پالایشگاه نفت اصفهان به اعتصابات پیوستند.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۷ تیرماه ۱۴۰۰، اعتصابات کارگران پیمانی شماری از شرکت‌های وابسته به صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاه‌ها در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، تهران، اصفهان، آذربایجان‌ غربی، کرمان و ایلام ادامه دارد.

نهایتا امروز نیز کارگران برخی شرکت های مرتبط از جمله کارگران پالایشگاه گاز NGL3100 دهلران و کامیون‌داران پالایشگاه نفت اصفهان دست به اعتصاب زده و به “کمپین بیست ده ۱۴۰۰” پیوستند.

همچنین امروز شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی با انتشار بیانیه‌ای از افزایش دامنه اعتصابات در صورت بی پاسخ ماندن خواسته‌های خود خبر داد. بنا بر این بیانیه از تاریخ ۹ تیرماه، همکاران رسمی وزارت نفت نیز به این اعتصاب خواهند پیوست.  بر اساس این بیانیه تاکنون بیش از ۶۰ شرکت در ۸ استان کشور در این اعتصاب شرکت کرده‌اند.

کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌ای ضمن حمایت از این اعتصابات نوشت: “با توجه به رشد فزاینده‌ی تورم و گرانی، عدم تناسب افزایش حقوق و دستمزد، بیکاری خیل عظیم کارگران در نتیجه بسته‌شدن کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، محرومیت از دست‌یابی به تشکل‌ها و نهادهای مستقل کارگری و همچنین تسلط شرکت‌های پیمانکاری، وضعیت کارگران در بدترین شرایط طی ۴۲ سال گذشته قرار گرفته است.” کانون صنفی معلمان تهران نیز امروز دوشنبه ۷ تیرماه با انتشار بیانیه‌ای از اعتصابات کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای صنعت نفت حمایت کرد. به علاوه کارگران و فعالین کارگری سنندج طی بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت گسترده از اعتصابات کارگران، تهدید به اخراج هفتصد کارگر شاغل در پالایشگاه تهران را محکوم کردند.

طی روزهای اخیر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منشر شده بود که نشان می‌داد مسئولان پالایشگاه نفت تهران در واکنش به اعتصاب کارگران اقدام به توزیع فرم “تسویه حساب” و “اخراج از محل کار” در میان ۷۰۰ کارگر این پالایشگاه کرده اند. یکی از کارگران حاضر در این ویدیو گفته بود: «ما به سطح دستمزد پایین و حقوق دریافتی خود اعتراض کردیم اما به جایش برگه تسویه حساب به ما دادند و می خواهند که ما را از محل کار خود اخراج کنند. یک نفر از طرف دولت و یا ملت بیاید و ما کارگران را حمایت کند.»

همچنین پیشتر فدراسیون سندیکای جهانی اینداستریال که بیش از ۵۰ میلیون کارگر صنعتی در صنایع اتومبیل‌سازی، فولاد، نفت و پتروشیمی و نساجی در کشورهای سراسر جهان را نمایندگی می‌کند، در بیانیه‌ای حمایت خود از اعتصاب کارگران را نشان داد. به علاوه فدراسیون جهانی پتروشیمی، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ اتحادیه آزاد کارگران ایران، شورای بازنشستگان ایران، گروه اتحاد بازنشستگان، دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان و جمعی از معلمان از این اعتصاب حمایت کرده‌اند.

روز چهارشنبه ۲ تیرماه، فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، از تشکیل “نشست فوق‌العاده” با حضور مسئولان وزارت نفت و “نهادهای نظارتی” برای بررسی مشکلات کارگران خبر داد. این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که روز یکشنبه ۶ تیرماه در کمیسیون تلفیق «با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت و مسئولان دستگاه‌های نظارتی از قبیل دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور، این مسأله را بررسی خواهیم کرد و این اطمینان را به کارگران و متخصصان تلاشگر صنعت نفت می‌دهیم که کمیسیون انرژی با درک شرایط، به دنبال احقاق حق آنهاست و راهکارهای قانونی را برای رفع نگرانی آنها به کار می‌بندد.»

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز روز یکشنبه ۶ تیرماه با فراقانونی خواندن درخواست کارگران از تلاش برای حل مشکلات حقوق و مزایای کارکنان رسمی تا پایان تیرماه خبر داد و گفت: «مشکل این افراد ارتباطی به قانون بودجه ۱۴۰۰ ندارد و مربوط به قانون کار است؛ لذا طبق قانون کار هر آنچه به آن‌ها تعلق بگیرد را پرداخت می‌کنیم، اما درخواست‌های فراقانونی آن‌ها مسئله دیگری است.»

کارگران پیمانی شماری از شرکت های وابسته به صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاه‌ها از روز شنبه ۲۹ خردادماه، جهت دست یافتن به مطالبات خود کمپینی را تحت عنوان “تخلیه سراسری بیست ده ۱۴۰۰” را اندازی کردند و این کمپین رفته رفته به شهرهای مختلف کشور کشیده شد. بر اساس بیانیه این شورا تاکنون بیش از ۶۰ شرکت در ۸ استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان، تهران، اصفهان، آذربایجان‌غربی، کرمان و ایلام در این اعتصاب شرکت کرده‌اند. اصلی‌ترین خواسته کارگران معترض، افزایش دستمزد و امکان بهرمندی از ۱۰ روز مرخصی در ازای بیست روز کار و فعالیت است. در حال حاضر بسیاری از کارگران پیمانی در ازای ۲۴ روز کار در ماه، تنها شش روز مرخصی دارند و این امر در برخی از شرکت‌ها کمتر نیز است. افزون بر این، کارگران از شرایط ایمنی و بهداشتی خود به ویژه در زمان شیوع ویروس کرونا ناراضی هستند و معتقدند در خوابگاه‌های کارگری بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی مجبور به سکونت هستند. پرداخت به موقع دستمزدها، کوتاه کردن دست پیمانکاران از صنعت نفت، لغو قوانین ناعادلانه مناطق آزاد، رعایت استانداردهای بهداشتی، محیط‌زیستی و ایمنی محیط کار، بالا بردن استانداردهای بهداشتی خوابگاه‌ها و سرویس‌های بهداشتی، پایان دادن به امنیتی‌سازی محیط‌های کار، به رسمیت شناخته‌شدن حق تشکل‌یابی، برگزاری تجمع و اعتراض کارگران از دیگران مطالبات آنان است.

پیشتر هرانا در گزارشاتی از اعتصاب کارگران پیمانی شماری از شرکت های وابسته به صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاه‌ها در استان های مختلف کشور از جمله کارگران شرکت‌های مبین صنعت و راژان شاغل در پالایشگاه آدیش، کارگران روزمزد شرکت پالایش نفت تهران، کارگران پروژه مخازن نفتی منطقه کوه مبارک شهرستان جاسک، کارگران پیمانکاری شرکت کیهان پارس شاغل در پالایشگاه اصفهان، کارگران شرکت تهران جنوب در بندرماهشهر، کارگران شرکت پتروساز شاغل در شرکت نفت بندرعباس، کارگران پروژه‌ای پتروشیمی دماوند، کارگران پتروشیمی گچساران و همچنین کارگران پروژه‌ای و پیمانکاری صنعت نفت عسلویه، کارگران شرکت گاما در پایانه جاسک، کارگران شرکت سازه پاد شاغل در پتروشیمی بوشهر، کارگران رادیوگراف شرکتهای پرتونگاری نیما آزمون فولاد، پیشتازان آریا و پیشگامان فنون فارس شاغل در فاز ۲ پالایشگاه آبادان، کارگران مجتمع پتروشیمی رجال واقع در منطقه ویژه ماهشهر، کارگران شرکت (ODCC) شاغل در پالایشگاه نفت اصفهان، کارگران فاز ۲ پالایشگاه گاز بیدبلند بهبهان، کارگران شرکت پیشرو صنعت در پروژه نصب هیتر پتروپالایش آدیش در استان بوشهر، کارگران پیمانکاری جهان پارس ایلام،‌ کارگران پیمانکاری زلال پالایشگاه اصفهان، کارگران تلمبه خانه شماره ۵ بندرعباس، کارگران فولاد یزد، کارگران رادیوگرف نیروگاه بیدخون در استان بوشهر، کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای شرکت دریا ساحل جفیر در استان خوزستان، کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم در استان فارس، کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای پتروپالایش کنگان در استان بوشهر، کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای اورهال ۱۵ و ۱۶ در استان بوشهر، کارگران پروژه‌ای شرکت دی پلیمر شاغل در صنایع پتروشیمی‌های عسلویه، کارگران پیمانکاری فولاد بوتیا در کرمان، کارگران پیمانکاری شرکت سازه فرافن قشم، کارگران بخش برق و ابزار دقیق بهین پالایش قشم، کارگران نیروگاه مپنا ۳ قشم و کارگران پیمانکاری نیروگاه سیکل ترکیبی واقع در ارومیه خبر داده بود. این اعتصابات کماکان ادامه داشته و در حال گسترش است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...