۱۳۹۸ بهمن ۱۶, چهارشنبه

«6600 میلیارد تومان» بودجه عمرانی سال 99 آموزش و پرورش/ سیستم گرمایشی ۸۸ هزار کلاس درس غیراستاندارد است

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: برای اعتبارات عمرانی سال ۹۹ آموزش و پرورش در لایحه بودجه، رقم ۶۶۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در نشست خبری که امروز در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: اعتبارات سازمان نوسازی مدارس کشور در سال ۹۶ رقم ۵۴۰ میلیارد تومان بود که در لایحه بودجه سال ۹۹ این رقم به ۶۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: بودجه مصوب سازمان نوسازی مدارس کشور در سال ۹۸ رقم ۴۲۰۰ میلیارد بود که در کنار آن تبصره‌های است که باید از آن استفاده شود مثلا در بحث سهم نوسازی از عوارض گاز قبل از سال ۹۸، ۲۰ درصد بود که در سال ۹۸ به ۵۰ درصد رسید.

رخشانی مهر اضافه کرد: سهم نوسازی مدارس از عوارض گاز قبل از سال ۹۸ رقم ۳۰۰ میلیارد تومان بود که در سال جاری به ۸۰۰ میلیارد تومان رسید و ۵۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافت؛ ما هم منابع دیگری را نیز فراهم کردیم و ۵۷۰ میلیارد تومان برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی اختصاص دادیم.

وی نسبت به عدم تحقق وظایف انبوه‌سازان در قبال آموزش و پرورش، گفت: از انبوه‌سازان گلایه‌مندیم؛ جلسه‌ای با شهردار تهران برگزار شد و مقرر شد برای هر یک از مناطق ۲۲گانه، ۲ مدرسه ساخته شود.

* 50 درصد مدارس نیاز به تخریب و بازسازی در سال 82 همچنان نیازمند اعتبار

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «چه تعداد از مدارس کشور ایمن هستند؟»، اظهار کرد: سال ۸۲ همکاران ما یک آمار از وضعیت مدارس گرفتند و مشخص شد ۷۰ درصد مدارس کشور تخریبی بوده یا نیازمند مقاوم‌سازی هستند؛ مبنای فعالیت هم همین شد و در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور ۴ میلیارد دلار از محل ذخیره ارزی پیش‌بینی شد و تا سال ۹۱ هم ادامه داشت و پس از آن، این ردیف تخصیصی کاهش یافت.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی هستند و به این معنی است که ۵۰ درصد مدارس آن زمان هنوز تخریب و بازسازی نشده است.

رخشانی مهر ادامه داد: ۹۸۰۰ کلاس درس مهر امسال افتتاح شد که ۱۵ درصد آن، مدارس طرح تخریب و بازسازی بودند و مابقی در مکان‌هایی ساخته شده است که نیاز به ساخت مدرسه جدید است.

* اکنون سیستم گرمایشی ۸۸ هزار کلاس درس غیراستاندارد است

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره وضعیت سیستم‌های گرمایشی مدارس، گفت: در سال ۹۱ سیستم گرمایشی ۲۳۰ هزار کلاس درس غیراستاندارد بود که در سال ۹۷ به ۱۳۷ هزار کلاس درس رسید و اکنون سیستم گرمایشی ۸۸ هزار کلاس درس شامل ۶۳ هزار بخاری گازی و ۲۵ هزار بخاری نفتی بدون علمک گاز در منطقه، غیراستاندارد است و از ابتدای سال ۹۷ تعداد ۴۹ هزار کلاس درس از لحاظ گرمایشی استاندارد شده است.

وی در خصوص تخصیص بودجه نوسازی مدارس گفت: در سال ۹۷ حدود ۱۱۰ درصد و در سال ۹۸ بیش از ۸۰ درصد تخصیص اعتبار گرفتیم؛ در اعتبار پیشنهاد شده نوسازی مدارس برای سال ۹۹ رقم ۸۰۰ میلیارد تومان برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی، ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های خیری، ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخریب و بازسازی مدارس فرسوده و ۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ملی و استانی در نظر گرفته شده است.

* آسیب به 597 کلاس درس 

رخشانی‌مهر درباره سیل نیز گفت: آمارها احصا شده است و خیرین مدرسه‌ساز هم حضوری فعال داشتند و ۱۳۵ میلیارد تومان تعهد ساخت مدرسه انجام شد؛ در سیستان و بلوچستان ۴۲۱ کلاس درس، در کرمان ۸۹ کلاس درس، در هرمزگان ۸۷ کلاس درس و در مجموع ۵۹۷ کلاس درس آسیب دیدند.

وی ادامه داد: برای حل مشکل مدارس سیستان و بلوچستان تعداد ۵۰ کانکس و ۴ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی فرستادیم همچنین کلاس‌های یک تا ۳ کلاسه تا مهر و کلاس‌های ۶ کلاسه تا دهه فجر سال آینده افتتاح می‌شود و ساخت کلاس‌های بزرگتر زمان بیشتری نیاز دارد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در واکنش به این جمله که برخی خیرین مدرسه‌ساز از اینکه امکان ساخت و ساز مدرسه‌ توسط خودشان داده نمی‌شود، گلایه دارند، گفت: حضور خیرین مدرسه را یک فرصت می‌دانیم و نقش که خیرین دارند در ترویج فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی بسیار مهم است و بنده و همکارانم به تکریم خیرین ملزم هستیم که به معنای صدور تقدیر نامه نیست بلکه انجام کارها و پروژه‌های آنهاست.

رخشانی مهر اضافه کرد: سالیانه پروژه‌های خیری زیادی داریم که ممکن است موردی مشکلی وجود داشته باشد که اگر مشکلی اطلاع داده شود، رفع می‌کنیم؛ با خیرین در همان بدو فعالیت، تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌کنیم و اگر آنها بخواهند که صفر تا صد کار را انجام دهند مشکلی نیست و تنها ما نظارت می‌کنیم چون دستورالعمل‌هایی داریم که باید بر اساس آن مدارس احداث شود.

وی افزود: موردی که مطرح شد ممکن است درباره احداث مدرسه مشارکتی باشد چون ممکن است خیر نیمی از مرحله احداث مدرسه را انجام داده است و ادامه پروژه باید توسط اعتبارات دولتی احداث شود در این حالت چون اعتبارات از محل منابع دولتی است باید پروژه به مناقصه گذاشته شود و قانونی کار کنیم اما در این مواقع برخی خیرین عنوان می‌کنند که می‌خواهند ۵۰ درصد دیگر کار را نیز خودشان انجام دهند.

* سازمان نوسازی مدارس برنامه‌ای برای ساخت مدارس در سوریه ندارد

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص وضعیت ایمنی مدارس تهران گفت: می توان با ما ارائه آمار مردم را نگران کرد اما حرف زدن کافی نیست؛ استان تهران پس از خراسان رضوی بیشترین مدارس تخریبی را دارد و سرانه این استان نیز رتبه ٢٩را دارد؛ اعتبارات ملی سال ۹۷ برای تخریب و بازسازی مدارس استان تهران ۲۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸ نیز ۲۰۰ میلیارد تومان بود و این در حالی است که اعتبارات استانی در سال ۹۷ در استان تهران ۲۷ میلیارد تومان و در سال ۹۸ نیز ۷۵ میلیارد تومان بود که ۵۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر درباره شایعاتی مبنی بر ساخت مدرسه در سوریه توسط ایران گفت: سازمان نوسازی مدارس برنامه ای برای ساخت مدارس در سوریه ندارد ولی برای تبادل تجارب آماده است.

* نباید شعارهای حذف کپر را بدهیم

رخشانی مهر با بیان اینکه در بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان مدرسه کپری داریم، گفت: کپر جزئی از اقلیم منطقه است و نباید شعارهای حذف کپر را بدهیم بلکه باید کپرها را بهینه کنیم؛ در برخی مناطق با کپرها هتل ساخته‌اند البته سازه‌هایی را به نام توپی کلاس ایجاد کرده‌ایم اما در جنوب کرمان و لرستان مورد پذیرش مردم قرار نگرفت.

وی در خصوص مدارس خشت و گلی نیز گفت: 1006 کلاس درس خشتی و گلی داریم که بیشترین کلاس درس با 218 کلاس در سیستان و بلوچستان و کمترین با دو کلاس درس در خراسان جنوبی قرار داشت؛ در سراسر کشور مدارس خشت و گلی را جمع کردیم و ۱۷۴ کلاس درس خشت و گلی در سیستان و بلوچستان ماند؛ استانهای معین را دعوت کردیم و مقرر شد ۱۳ کلاس درس توسط تهران، ۶۲ کلاس توسط خراسان رضوی، ۷۷ کلاس توسط سیستان و بلوچستان و22 کلاس درس توسط استان فارس ایجاد شود و بر این اساس ۲۳ و ۲۴ بهمن مدارس  جایگزین خشت و گلی را افتتاح می کنیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در کشور مدارس سنگی و گلی، مدارس چوبی، بلوکی و کانکسی داریم و اگر بگوییم همه را می خواهیم جمع کنیم امکانش نیست اما در گام اول مدارس خشت و گلی را جمع‌آوری کردیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...