۱۴۰۱ بهمن ۲, یکشنبه

ترانه "برای..."؛ مانیفست بی‌ادعای خیزش انقلابی ۱۴۰۱ 🔻 تفسیری از

 


 اسد سیف، نویسنده و منتقد ادبی

در پی مرگ ژینا مهسا امینی، ترانه‌ای با عنوان "برای..." در فضای مجازی انتشار یافت که در اندک‌زمانی به شهرتی جهانی رسید؛ ترانه‌ای که بسیار سریع در همه تجمع‌های داخل و خارج از کشور حضوری شورانگیز یافت و به شکل فردی و جمعی بازخوانی شد و هنوز هم می‌شود. خواننده، سراینده و آهنگساز این ترانه شروین حاجی‌پور است که آن را در اعتراض به مرگ مهسا امینی و بر اساس "توئیت"‌هایی که دیگران نوشته بودند، سروده است.

"برای..." که نخست در صفحه اینستاگرام شروین منتشر شده بود، در اندک‌زمانی در فضای مجازی پخش و فراگیر شد. تنها در نخستین هفته پس از انتشار چهل میلیون نفر آن را شنیدند و همین خشم جمهوری اسلامی را برانگیخت. شروین در هفتم مهرماه به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" بازداشت و پس از یک هفته به قید وثیقه از زندان آزاد شد. در این فاصله بیش از صد خواننده در سراسر جهان، به زبان‌های مختلف این ترانه را بازخواندند و هنوز هم در هر اعتراضی حضوری ملموس دارد. بندهایی از این ترانه به شکل شعار هم تکرار می‌شوند.

برای دسترسی به مطلب کامل روی تیتر کلیک کنید.
@dw_farsi

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...