۱۴۰۱ آذر ۹, چهارشنبه

گلرخ ایرایی از زندان قرچک به مکانی نامعلوم منتقل شد



گزارش‌ها حاکی از انتقال گلرخ ایرایی، فعال مدنی و همسر آرش صادقی از زندان قرچک ورامین به مکانی نامعلوم است. او روز سه‌شنبه ۸ آذر به محل نامعلوم منتقل شد. تاکنون جزئیاتی از علت و محل انتقال او در دست نیست.

گلرخ ایرایی روز ۴ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد.

@dw_farsi

۱۴۰۱ آذر ۸, سه‌شنبه

فایل صوتی محرمانه؛ حقوق ۸ میلیونی سرکوبگران


در بخش دیگری از فایل صوتی محرمانه درباره دیدار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی با ماموران به سخنان او اشاره می‌شود که از نیروهای انتظامی خواسته با دیدن تظاهرکنندگان "نبازند".

همچنین به وضع معیشتی آنها اشاره و گفته شد اینها که در "کف خیابان مشغول مبارزه هستند" هفت هشت میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

فرد دیگری گفت: «فکری به حال بدنه ناجا کنید، اخبار خوبی از بدنه ناجا نداریم، روحیه خوبی ندارند، خسته شدند به خصوص پس از عزل مسئول ناجای سیستان.»

در اینجا چندین نفر از عزل مسئول ناجای استان سیستان و بلوچستان انتقاد کردند و گفتند حتی اگر مجبور به عزل بودند باید به او مسئولیت دیگری در جای دیگری می‌دادند.

پس از وقایع جمعه خونین زاهدان، فرمانده انتظامی زاهدان و رئیس کلانتری ۱۶ عزل شدند.

@dw_farsi

۱۴۰۱ آذر ۷, دوشنبه

صدها هزار توییت در حمایت از توماج صالحی


هشتک #توماج_صالحی، طی چند ساعت گذشته به حدود ۳۰۰ هزار توییت در فضای مجازی فارسی‌زبان رسید. کاربران می‌گویند که توماج «صدای اعتراضات ایران بوده» و حالا هر فرد باید صدای او باشد. این در حالی است که توماج صالحی خواننده رپ با اتهام «محاربه» روبرو است؛ اتهامی که در چارچوب قضایی جمهوری اسلامی می‌تواند به اعدام بیانجامد.
توماج صالحی، حدود یک ماه قبل توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شد.

@dw_farsi

۱۴۰۱ آبان ۲۷, جمعه

🔴 "بذار بیان بکشن همه‌مونو"

 


شب گذشته در مراسم سومین سالگرد کشته‌شدگان آبان خونین ۹۸ بسیاری تجمع کرده و شعار سر دادند.

این روز مصادف چهلمین روز درگذشت چند تن از کشته‌شدگان خیزش مردمی ۱۴۰۱ بود که در آن‌ها نیز عزاداران شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

در مراسم چهلم ابولفضل آدینه‌زاده در مشهد زنی فریاد می‌زند: «بذار بیان بکشن‌ همه‌مونو. جوونمونو کشتن. دیگه از این جوونمو بالاتر؟ ما دیگه واسه چی بمونیم؟»

خبرها همچنین از ادامه بازداشت‌ها چه در سطوح فعالان سیاسی و مدنی و چه در میان دانشجویان و معترضان حاکی است.

در توییتی که ظاهرا مربوط به شهر بابل است مردی می‌گوید، صدها نفر را "با ون و ماشین‌های شخصی" دستگیر کردند.
@dw_farsi

۱۴۰۱ آبان ۲۶, پنجشنبه

🔸 آغاز سومین ماه خیزش سراسری در اوج تظاهرات و اعتصاب

 



در موج اعتراضات روز چهارشنبه ۲۵ آبان در سراسر ایران، شهر ایذه واقع در استان خوزستان شاهد یک حمله مسلحانه بود.

از یک سو مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی از حمله مسلحانه موتورسواران "تروریست" گزارش داده‌اند که به سوی "مردم و بسیجیان" تیراندازی کرده‌اند. از سوی دیگر معترضان در شبکه‌های اجتماعی نیروهای امنیتی و بسیجی را متهم می‌کنند که به سوی مردم شلیک کرده‌اند.

مقامات امنیتی خوزستان گفته‌اند که در این واقعه مسلحانه در ایذه دست‌کم ۶ نفر کشته و ۱۰ تن دیگر مجروح شده‌اند. گفته می‌شود شماری از آن‌ها جزو نیروهای امنیتی موسوم به "لباس شخصی" و بسیجی بوده‌اند.

@dw_farsi

۱۴۰۱ آبان ۲۴, سه‌شنبه

🔴 کاریکاتور هفته:


نزدیک به دو ماه از خیزش انقلابی مردم ایران می‌گذرد، اما مقامات نظامی و سیاسی ارشد حکومت همچنان با تحقیر و سرکوب  معترضان، بی‌‌اهمیت دانستن اعتراضات و ربط دادن آنها به تو‌طئه خارجی سعی در حفظ وضع موجود دارند. سخنان و اقدامات آنها اما همچون نفت بر آتش اعتراضات است، موضوعی که دستمایه مانا نیستانی در طرح کاریکاتور این هفته است.

@dw_farsi

حمایت علی دایی از مردم، تعظیم تیم ملی مقابل رئیسی

 


علی دایی،‌ بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال، با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت برای همدردی با مردم دعوت فیفا و قطر برای شرکت در جام جهانی را رد کرده است.

این اسطوره فوتبال در پست خود نوشت: «در این روزها که که حال دل اکثر ما خوب نیست به دعوت رسمی فیفا و فدراسیون فوتبال قطر برای حضور در جام جهانی به همراه همسر و دخترانم جواب منفی دادم، که کنار شما در میهنم باشم.»

او با ابراز همدردی با خانواده‌های داغ‌دار نوشت: «به امید روزهای روشن برای ایران و ایرانی».

بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار کاربر این پست علی دایی را لایک کرده و از او به عنوان "قهرمانی تکرارنشدنی و با شرف" ستایش کرده‌اند.

@dw_farsi

بیانیه ۲۳۰۰ دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر


دوهزار و ۳۰۰ نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بیانیه‌ای به سرکوب، بازداشت و احکام ممنوع‌الورودی اعتراض کرده‌اند.

در حالی که شبکه هرانا در آخرین به‌روزرسانی خود شمار کشته‌شدگان خیزش سراسری را تا ۲۲ آبان ۳۴۱ نفر نامیده ابوالحسن کبیری، معاون استانداری قزوین می‌گوید، طی اعتراضات ماه‌های اخیر در این استان۲۶۰ تن مجروح و سه نفر کشته شده‌اند.

@dw_farsi

وزیر خارجه آلمان: جنایت در ایران بی‌پیامد نیست


در حالی که روز دوشنبه بریتانیا و اتحادیه اروپا ایران را به سبب ادامه سرکوب معترضان تحریم کرده‌اند وزیر خارجه آلمان از این تحریم‌ها استقبال کرده و آن را پیامی به ایران در واکنش به نقض حقوق بشر خوانده است.

آنالنا بربوک که از جمله در صفحه اینستاگرامی خود نیز به این مسئله واکنش نشان داده گفته است: «کسی در تهران، مشهد یا اصفهان نمی‌تواند اعتقاد داشته باشد که می‌تواند جنایت کند بی آن که پیامدی داشته باشد. اروپا و جهان دارند نگاه می‌کنند.»

بربوک گفت: «من بارها از شما پیام‌هایی دریافت می‌کنم، مبنی بر این که اعمال تحریم طول می‌کشد. تحریم‌ها نه تنها سیاسی‌اند بلکه باید ضمانت حقوقی نیز داشته باشند تا اثر بکنند. و به همین دلیل ما در حال جمع‌آوری شواهدیم تا فهرست‌های جدید را فراهم کنیم.»

@dw_farsi

۱۴۰۱ آبان ۲۳, دوشنبه

🔴 لیست صد نفره هنرمندان ممنوع‌الخروج و بازداشتی


روزنامه شرق در گزارشی از هنرمندانی نوشته که در اعتراضات اخیر بازداشت و ممنوع‌الخروج شده‌اند. بر اساس این گزارش حدود دو ماه پیش کمیته‌ای تحت عنوان کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران در خانه سینما تشکیل شد. اعضای این کمیته عبارتند از: همایون اسعدیان، علیرضا حسینی، مهدی کوهیان، علی مردانه و نغمه دانش آشتیانی .

این کمیته با همکاری خانه تئاتر و موسیقی توانسته تا کنونی لیستی صد نفره از هنرمندانی تهیه کند که بازداشت یا ممنوع‌الخروج شده‌اند.

بر اساس آخرین اطلاعات این کمیته مژگان ایلانلو، مستندساز هنوز در بازداشت به سر می برد و خبری از مکان کتایون ریاحی نیست. بهرام رادان و مانی حقیقی هم از ممنوع الخروجی خود خبر داده‌اند.

علیرضا حسینی، عضو این کمیته به شرق گفته به دلیل حفظ حقوق بازداشت‌شدگان اجازه ندارد اسامی آنها را اعلام کند. او اضافه کرده اکثر هنرمندان دستگیرشده جوان و کسانی هستند که به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت شده‌اند. برخی نیز در اعتراضات خیابانی دستگیر شده‌اند.

@dw_farsi

موافقت وزرای خارجه اروپا با بسته تحریمی جدید علیه ایران


شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد، به دلیل "وخیم شدن وضعیت حقوق بشر در ایران" نشستی فوق‌العاده برگزار خواهد کرد.

قرار است که این نشست پنج‌شنبه ۲۴ نوامبر (۳ آذر) برگزار شود. پیشنهاد تشکیل چنین نشستی را ایسلند و آلمان به این شورا داده بودند.

برای تشکیل این نشست باید دست کم ۱۶ عضو از ۴۷ عضو این شورا (بیش از یک‌سوم) به آن رأی مثبت می‌دادند که بنا بر اعلام دفتر شورای حقوق بشر در ژنو، تا کنون ۴۴ کشور، از جمله ۱۷ عضو شورا با پیشنهاد ایسلند و آلمان موافقت کرده‌اند.

📌برای دسترسی به گزارش کامل روی تیتر کلیک کنید.

@dw_farsi

مکرون خواستار واکنش شدید به سرکوب "انقلاب" در ایران شد

 


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه بار دیگر خیزش اعتراضی جاری در ایران را "انقلاب" نامید و خواستار واکنش شدید به سرکوب آن شد.

او در گفت‌وگویی که دوشنبه منتشر شد گفت: «من از واکنش دیپلماتیک شدید و تحریم علیه شخصیت‌های رژیم که در سرکوب این انقلاب دست دارند حمایت می‌کنم.»

این سخنان مکرون بعد از دیدار روز جمعه او با چند تن از زنان فعال ایرانی، از جمله مسیح علی‌نژاد و لادن برومند ایراد شده است.

این دیدار سبب خشم مقام‌های جمهوری اسلامی شد که تازه‌ترین آن مربوط به ناصر کنعانی است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود در روز دوشنبه با اشاره به این دیدار گفت: «این که در کنار مخالفینی قرار می‌گیرند که ماهیت آن‌ها برای ملت ایران روشن است سیاست غلط و کوته‌بینانه‌ای است. این مسیحی که رئیس‌جمهور این کشور در کنار وی قرار گرفته کور می‌کند اما شفا نمی‌دهد.»

@dw_farsi

کبانوش سنجری ، روزنامه نگار بازداشت شد.

 


ابوذر نصرالهی، وکیل دادگستری از بازداشت موکلش کیانوش سنجری، روزنامه‌نگار و فعال سابق دانشجویی پس از حضور در دادسرای اوین خبر داد.⁣ابوذر نصرالهی، ضمن اعلام این خبر گفت: «در پی احضار موکلم به دادسرای اوین، امروز یکشنبه ۲۲ آبان، به‌همراه آقای سنجری به این دادسرا مراجعه کردیم که این فعال سیاسی را پس از تفهیم اتهام بازداشت کردند. در حال حاضر در تلاش هستیم تا ضمن فراهم کردن مقدمات دفاع از موکلم، ایشان را با قید وثیقه آزاد کنیم»
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران                 
#مهسا_امینی                                             
#vvmiran
@baschariyat
#MahsaAmini

دعوت برای پرداخت نکردن قبوض آب و برق

 


شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در دعوت‌نامه‌ای از مردم خواسته تا از پرداخت قبوض آب و برق خود خودداری کنند.

در این بیانیه که کانال تلگرامی این شورا آن را منتشر کرده، آمده است: «بیش از یک دهه است مسئله‌ی تحریم خود ساخته که ابعاد گوناگون زندگی مادی و معنوی مردم را به مرز فنا و تباهی کشانده است، از دولتی به دولت دیگر احاله شده و ابزاری برای قدرت‌طلبی، فساد و فرصت‌خواهی باندها و جناح‌های سیاسی گشته است.»

نویسندگان این بیانیه ضمن اعلام حمایت از اعتراضات خیابانی و محکومیت سرکوب این اعتراضات نوشته‌اند: «در راستای حقوق مشروع، قانونی و نافرمانی‌های مدنی از همکاران خود، اقشار مختلف و مردم فهیم و نجیب ایران می‌خواهیم به منظور کاهش و تحدید بخشی از درآمدهای دولت که صرف سرکوب و کشتار کودکان و زنان آزاده می‌شود از پرداخت قبوض آب و برق و گاز خودداری نمایند و به پرداخت این قبوض نه بگویند.»

این شورا نوشته "این را حق مردمی می‌داند که به مراتب زیر فشار و خط فقر تحمیلی واقع شده‌اند".

@dw_farsi

۱۴۰۱ آبان ۲۲, یکشنبه

نرفتن استراماچونی به صدا و سیما

 


آندریا استراماچونی، سرمربی ایتالیایی سابق تیم استقلال در یک استوری در اینستاگرامش ضمن حمایت از اعتراضات مردم ایران نوشته در هفته‌های اخیر چندین بار از او دعوت شده تا در برنامه‌های ویژه جام جهانی فوتبال در صدا و سیما شرکت کند اما او تمام این پیشنهادها را رد کرده است.

استراماچونی نوشته اتفاقات دو ماه گذشته ایران را دنبال کرده و "مردم شجاع ایران را که در طلب حقوق اولیه خودشان هستند" دیده است. او ادامه داده: «بنا بر آنچه دستگیرم شد، صدا و سیما نه تنها صدای مردم راپخش نمی‌کند بلکه در حال سرکوب این صداهاست. به دلیل چنین عملکرد بدی که مانع شنیده شدن صدای مردم می‌شود، من تمامی پیشنهادها از پلتفرم‌هایی که پشتیبان مردم نیستند را رد می‌کنم.»

او پیامش را با شعار "زن، زندگی، آزادی" تمام کرده است.
@dw_farsi

وخامت حال حسین رونقی در زندان



حسن رونقی برادر حسین رونقی، زندانی سیاسی در توییترش نوشته حال حسین بد شده و به بهداری زندان اوین منتقل شده است. او تصریح کرده که نصیری‌پور، رییس دادسرای اوین "قصد جان" حسین رونقی را کرده است.

حسین رونقی فعال رسانه‌ای و سیاسی دوم مهر در حالی که عازم دادسرای اوین برای معرفی خودش بود، با خشونت دستگیر شد. او در اعتراض به این شیوه و برخوردهای غیرقانونی در زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

@dw_farsi

🔸احتمال صدور حکم اعدام برای ۱۱ معترض در استان البرز

 


رئیس دادگستری استان البرز گفته برای ۱۱ نفر از متهمان قتل یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان، کیفر خواست صادر شده است.

به گفته حسین فاضلی هریکندی این افراد در "قتل" بسیجی روح‌الله عجمیان در روز ۱۲ آبان مشارکت داشته‌اند. او مدعی شده که این بسیجی غیر مسلح بوده و تنها "در حال کمک به رفع انسداد بزرگراه و عبور و مرور خودروها" بوده است که این افراد به وی حمله کرده و با "چاقو و پنجه بوکس و سنگ و لگد" او را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

منبع اظهارات رییس دادگستری البرز نیز به گفته خودش فیلم و تصاویر این ضرب و شتم است.

به گفته فاضلی هریکندی، یک هفته پس از شناسایی و بازداشت این افراد برای آنها کیفرخواست به اتهامات زیر صادر شده است: «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرائم متعدد علیه امنیت کشور و حمله به ماموران نیروی مقاومت بسیج و فراجا و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به شهادت بسیجی حافظ امنیت، سید روح‌الله عجمیان شد، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور و فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام از طریق شعاردادن، نشر و بازنشر محتوای مجرمانه در فضای مجازی.»

رییس دادگستری استان البرز گفته پرونده این افراد به شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز داده شده و دستور برای "تسریع در برگزاری جلسات دادگاه و صدور حکم" نیز داده شده است.

📌برای دسترسی به گزارش کامل روی تیتر کلیک کنید.

@dw_farsi

اطلاعیه آماری کشته شدگان و بازداشتیهای اعتراضات سراسری ۱۴۰۱



کانون دفاع از حقوق بشر در ایران                 
#مهسا_امینی                                             
#vvmiran
@baschariyat
#MahsaAmini

هفته نهم؛ ادامه اعتراضات شبانه در شهرهای مختلف ایران

  


ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در شامگاه شنبه ۲۱ آبان (۱۲ نوامبر) از ادامه اعتراضات شبانه در شهرهای ایران خبر می‌دهند.

در ویدیوی منتشر شده از بلوار کاوه تهران صدای شعار "مرگ بر خامنه‌ای" و "امسال سال خونه، سید علی سرنگونه" شنیده می‌شود.

در دزفول مردم با ایجاد راهبندان و بوق‌زدن‌ به اعتراض پرداختند. در اراک نیز در تجمعی معترضین شعار می‌دادند "ما تماشاگر نمی‌خوایم، به ما ملحق شوید". در شیراز هم تظاهرکنندگان شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر دادند.

@dw_farsi

۱۴۰۱ آبان ۱۸, چهارشنبه

مرگ محمدرضا فردوسی

 


بنابر اخبار شبکه‌های اجتماعی محمدرضا فردوسی، مرد جوانی که در مقابل مسجد جامع قرچک با شعار "مرگ بر خامنه‌ای" دست به خودسوزی زده بود، امروز در بیمارستان جان باخت. او دچار ۷۰ درصد سوختگی شده بود و در بیمارستان تحت کنترل نیروهای امنیتی بود.

بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی به خیزش مردمی در تونس که با خودسوزی یک جوان تونسی به نام محمد بوعزیزی در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰ آغاز شد اشاره کرده اند. اعتراضات سراسری پس از حدود یک ماه به سقوط زین‌العابدین بن‌علی و اصلاحات گسترده دموکراتیک انجامید.
@dw_farsi

استفاده از گلوله جنگی علیه جوانان کشور و "آب خوردن"


علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت روز سه‌شنبه ۱۷ آبان در جمع دانشجویان "دانشگاه صداوسیما" گفت،بخش زیادی از اعتراضات امروز نتیجه سیاست‌های غلط دولت قبل است.

او در جای دیگری از سخنان خود ضمن بیان این که باید حساب "اغتشاشگر و معترض" را از هم جدا کرد اظهار داشت: «برای دولت مثل آب خوردن بود که از همان روزهای اول اجازه دهد تا نیروی انتظامی از گلوله‌های جنگی استفاده کند و هر کسی را به خیابان آمد بزنند و اینطور مردم بترسند و در خانه خارج نشوند؛ اما این دولت هرگز چنین کاری نمی‌کند».

بهادری جهرمی مدعی شد: «استراتژی دشمن این است که دولت را به جان بچه‌های خودش و این بچه‌ها را به جان دولت بیندازد. اتفاقا دولت طی ۴۵ روزی که از وقایع اخیر می‌گذرد تمام تلاش خود را کرده که در تله دشمن نیفتد و دلیل اینکه هم گفته می‌شود با اغتشاشگران مماشات صورت می‌گیرد این است که در تله دشمن نیفتیم.»

@dw_farsi

۱۴۰۱ آبان ۱۷, سه‌شنبه

درخواست ۷۰۰ وکیل و مدافع حقوق بشر برای انحلال دادگاه‌ انقلاب

 


با شروع "دادگاه‌های نمایشی" برای دستگیرشدگان اعتراضات اخیر و تهدید مقام‌های مختلف حکومتی به "اشد مجازات" این افراد، ۷۰۰ وکیل، مدافع حقوق بشر، هنرمند، شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه طی بیانیه‌ای خواهان انحلال دادگاه‌های انقلاب، توقف دادگاه‌های نمایشی و توقف صدور حکم اعدام شده‌اند.

در این نامه که متن آن به دست دویچه‌وله فارسی رسیده است، تاکید شده که پخش جلسات این دادگاه‌ها از صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای نشان دادن "به اصطلاح علنی بودن" آنها صورت می‌گیرد و هدف این کار "ایجاد رعب و وحشت در میان معترضان و در نهایت صدور احکام سنگین و نیز حکم اعدام" برای متهمان است.

نویسندگان این نامه این رفتارها را "به سخره گرفتن قضاوت و آیین دادرسی" دانسته‌اند. آنها در ادامه نوشته‌اند: «ما، گروهی از زنان و مردان حامی و همراه جنبش کنونی ایران، نگران سلامت جان فرزندان، خواهران، برادران و تمام مردم آزادی‌خواه و معترض در خیابان‌ها، بازداشتگاه‌ها، زندان‌ها و دادگاه‌های نمایشی دادگاه انقلاب در ایران هستیم.»


🔴 طوفان توییتری "نه به کودک‌کشی"

 


شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در شبکه‌های اجتماعی فراخوانی برای طوفان توییتری "نه به کودک‌کشی" منتشر کرده است. به نوشته این نهاد تا کنون بیش از ۵۰ کودک توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی از کاربران توییتر خواسته تا پنج‌شنبه شب ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر) از ساعت ۲۱ تا ۲۳ به وقت ایران با بازنشر هشتگ "نه به کودک‌کشی" به زبان فارسی و انگلیسی این هشتگ را ترند کنند.

@dw_farsi

🔴 فراخوان تجمع امروز در دانشگاه شریف

 


انجمن اسلامی دانشگاه شریف طی اطلاعیه‌ای فراخوانی برای تجمع در این دانشگاه در روز سه‌شنبه ۱۷ آبان (۸ نوامبر) صادر کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: «ما دانشجویان در اعتراض به بازداشت و ممنوع‌الورودی هم‌دانشگاهی‌هایمان و رعب و ترسی که بر فضای دانشگاهی تحمیل شده، گرد هم می‌آییم و با مشت‌های گره کرده یک بار دیگر ثابت می‌کنیم که دانشگاه همیشه زنده است.»

@dw_farsi

۱۴۰۱ آبان ۱۶, دوشنبه

وضعیت جنگی در مریوان

 


براساس تصاویر منتشر شدە در شبکه‌های اجتماعی در روز یکشنبه ۱۵ آبان‌ماه (۶ نوامبر) با وجود خشونت نیروهای امنیتی و شنیدن صدای پی در پی تیراندازی، اعتراضات ضد حکومتی شهروندان مریوان همچنان ادامە دارد.

ربین رحمانی، از سخنگویان شبکه حقوق بشر کردستان در گفت‌وگو با دویچه وله فارسی در مورد تعداد معترضان زخمی شدە گفت: «بنا بر اطلاعات ما، نیروهای امنیتی امروز در مریوان خشونت بی رحمانەای بە خرج دادەاند و دەها شهروند معترض را با گلولە هدف قرار دادە و زخمی کردەاند».

همچنین گزارش شدە کە در سنندج هم شماری از معترضان به خیابان آمدەاند و شعارهای حق‌خواهانه و ضد حکومتی سر می‌دهند.

تصاویر بسیار زیادی هم در فضای مجازی منتشر شدە کە حکایت از ادامه شعارنویسی‌ها و نصب بنرهایی با شعارهای ضد حکومتی در شهرهای گوناگون هستند.
بر اساس ویدیوهایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، در هفت حوض تهران هم معترضان به خیابان آمدەاند و شعار می‌دهند: َ«کردستان، زاهدان، چشم و چراغ ایران».

@dw_farsi

🔴 کاریکاتور هفته:

 


با گذشت بیش از ۵۰ روز از اعتراضات سراسری در ایران و کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر به دست نیروهای امنیتی، مقامات جمهوری اسلامی همچنان از خشونت از سوی معترضان صحبت می‌کنند.

برخی دیگر نیز که مشی میانه دارند با وجود اعمال خشونت بی حد و حصر از سوی نیروهای امنیتی از "خشونت معترضان" سخن گفته و معتقدند: "در صورت ایستادگی معترضان در برابر خشونت، چرخه خشونت تکرار می‌شود".

این موضوع دستمایه مانا نیستانی برای کاریکاتور این هفته دویچه‌وله فارسی شده است.

@dw_farsi

۱۴۰۱ آبان ۱۴, شنبه

ادامه تجمعات شبانه و افزایش آمار جان‌باختگان به دستکم ۳۰۴ تن

 


سازمان حقوق بشر ایران (مستقر در نروژ) در گزارشی به مناسبت پنجاهمین روز شروع اعتراضات سراسری، عنوان کردە کە در این فاصله، یدستکم ۳۰۴ تن، از جمله ۴۱ کودک و ۲۴ زن" جان باختەاند.

براساس تصاویری کە در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدەاند، در چندین شهر ایران معترضان به خیابان آمدەاند. شعار نویسی‌ها، آتش زدن بنر و مجسمه‌های مسئولان جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارند.

کانال تلکرامی کولبر نیوز کە اخبار شهرهای کردنشین را دنبال می‌کند، گزارش دادە کە نیروهای امنیتی با "مصادره" پیکر نسرین قادری، در انتقال جنازه و برگزاری مراسم توسط خانواده و مردم مریوان "اختلال" ایجاد کرده‌اند.

@dw_farsi

#فوری

 


این ۱۱ اسم را در همه جا پر کنید؛
محاکمه عزیزانمان را به کابوسی برای «قضات مرگ» تبدیل کنید.

اسامی یازده تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری که در دادگاهها با اتهامات سنگین مواجه شده و جانشان در خطر است.

نگذاریم برای طنابشان گردن بهترینهایمان را پیدا کنند.

#محمد_قبادلو
#سامان_صیدی
#محسن_رضازاده_قراقلو
#سعید_شیرازی
#محمد_بروغنی
#ابوالفضل_مهری_حسین_حاجی_لو
#منوچهر_مهمان_نواز
#سهیل_خوشدل
#ماهان_صدارت_مدنی
#توحید_درویشی
#فائزه_براهویی
🆔 @iranhrs98
📩 @MaryamHashemai
📩 @hessam_92

🔴 ادامه اعتراضات؛ کشته شدن ۱۶ بلوچ و تهدید عبدالحمید توسط سپاه


شب گذشته اهالی و ساکنان برخی محلات پایتخت از جمله محله جوادیه، شهرک اکباتان، تهرانپارس و بلوار فردوس به اعتراضات شبانه ادامه دادند.

مردم در شهرک اکباتان شعارهایی چون "این نهضت آبانه، دیکتاتوری تمامه" و "آزادی" سر دادند.

در شهرهای سنندج، اهواز، کرمان، بوشهر و لاهیجان نیز جمعه شب تظاهرات ادامه پیدا کرد.

@dw_farsi

🔴عبدالحمید: در کشور رفراندوم برگزار کنید

 


مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳ آبان، خواستار برگزاری رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی در ایران شد و تاکید کرد: «اکثریت مردم ناراضی‌اند. اگر قبول ندارید، یک رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی برگزار کنید و نتیجه آن را بپذیرید.»

عبدالحمید خطاب به حاکمیت گفت: «ملتی را که ۵۰ روز است در خیابان‌ها اعتراض می‌کند، نمی‌توانید با کشتن و زندان و زدن، عقب برانید.»

او در قسمتی از سخنان خود از حقوق زنان ایران هم دفاع کرد و ابراز داشت نتیجه تبعیض در حق زنان باعث این اعتراضات شده است. او گفت "زنان تحقیر شدند" و در حق آنان "بی‌مهری" شده است.

اما جمعه اهل سنت زاهدان از حوزه‌های علمیه قم و مسئولان خواست صدای فریاد مردم را بشنوند. او افزود: «این مردم خون دادند و کشته دادند؛ نمی‌توانید اینها را عقب برانید.»
  @dw_farsi

۱۴۰۱ آبان ۱۳, جمعه

زهرا محمدی دو هفته پس از فوت پدرش به زندان زنان سنندج بازگشت.

 


جرم او این است که در حاکمیت یک «شش کلاسه دروغگو»، معلم زبان است.

پدر زهرا در انتظار و آرزوی دیدن مجدد دخترش چشم از جهان فروبست.

#زهرا_محمدی

با ما همراه باشید
⬇️⬇️⬇️
instagram  | Youtube | Web | Twitter

بربوک: همه اقشار جامعه ایران می‌گویند ما خواهان آزادی هستیم


آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در حاشیه نشست وزیران خارجه گروه هفت که در شهر مونستر برگزار می‌شود گفت: «نه تنها زنان، بلکه همه اقشار جامعه ایران می‌گویند دیگر بس است و ما مانند کشورهای دیگر خواهان آزادی هستیم.»

وزیر خارجه آلمان همچنین به "یکپارچه کردن حمایت‌های اعضای گروه هفت از مردم ایران" اشاره کرد.

روز جمعه به موضوع "سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در ایران" در نشست دو روزه وزرای امور خارجه گروه هفت بیشتر پرداخته خواهد شد.

@dw_farsi

تظاهرات شبانه و شدت گرفتن اعتراضات در شهرهای ایران


روز پنجشنبه، ۱۲ آبان، مراسم بزرگداشت چهلم یا هفتم جانباختگان اعتراضات اخیر در شماری از شهرها به تظاهرات گسترده کشیده شد که با در شماری از این شهرها با خشونت نیروهای امنیتی و پلیسی روبرو شد. در شماری از شهرها نیز مردم به صورت خودجوش و در خشم و خروش از تداوم سرکوب‌ها و رویه‌های حکمرانی حکومت به خیابان‌ها آمدند.

  شهرهای مشهد، کرمان، رشت، بندر انزلی، آمل، چالوس، کرمانشاه، قزوین، اصفهان، کرج، اراک، شیراز، ساری شاهد تجمع‌های معترضین بودند و در بسیاری از شهرها نیروهای امنیتی به درگیری با معترضین پرداختند. تجمع‌های اعتراضی در بسیاری از شهرها در شب نیز ادامه یافت.

براساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بسیاری از خیابان‌ها و محلات تهران از جمله نازی‌آباد، تهرانپارس، هفت حوض نارمک، بلوار فردوس و آریاشهر، سعادت آباد ، شهرک اکباتان شامگاه پنجشنبه ۱۲ مهر (۳ نوامبر) شاهد تظاهرات اعتراضی بوده‌اند.


@dw_farsi

۱۴۰۱ آبان ۱۲, پنجشنبه

ادامه اعتراضات شبانه در ایران؛ شمار کشته‌شدگان به ۲۹۸ رسید

 


شامگاه چهارشنبه ۱۱ آبان (۲ نوامبر) نیز بسیاری از نقاط ایران از جمله شهرک اکباتان تهران، تبریز، سنندج، اصفهان و برخی دیگر از شهرها شاهد اعتراضات شبانه بودند.

روز پنجشنبه ۱۲ آبان قرار است مراسم چهلم برخی از کشته‌شدگان برگزار شود. در فراخوان‌های مختلف از مردم درخواست شده است که در مراسم‌های چهلم شرکت کنند. خانواده‌های قربانیان این مراسم را به رغم فشارهای حکومتی برگزار می‌شود.

@dw_farsi

🔶 ۴۰ وکیل: اکثریت مردم ایران جمهوری اسلامی را دیگر نمی‌خواهند

 


گروهی از وکلای دادگستری در بیانیه‌ای بی‌سابقه که به امضای ۴۰ نفر رسیده است، اعلام کرده‌اند، مردم در اعتراضات سراسری در طول بیش از این ماه گذشته به خیابان‌های ایران آمده‌اند تا "صندلی حکمرانی را از حاکمانِ فرقه‌گرا و بی‌کفایت پس بگیرند."

در این بیانیه که با عنوان "اکثریت مردم ایران نظام جمهوری اسلامی را دیگر نمی‌خواهند" منتشر شده هشدار داده‌ می‌شود که شهروندان با "ذات روحانیون حاکم آشنا شده‌اند و دیگر فریب دروغ‌ها و وعده‌های ایشان را نمی‌خورند و از آخوندها به انحاء مختلف و با ادبیات گوناگون می‌خواهند که بروند."

در بخشی از این بیانیه که امضای وکلای نام‌آشنایی هم چون مهرانگیز کار، گیتی پورفاضل، سعید دهقان و محمد اولیایی فرد را دارد، آمده است: «مسئولان نظام جمهوری اسلامی در طول چهار دهه‌ گذشته متوهمانه تصور کرده‌‌اند که چون خود را نماینده غیب جا زده‌‌اند، پس می‌توانند در صندلی حکمرانی بنشینند و ملت را از جایگاه و مقام خود عزل کنند و اراده‌ی اکثریت مردم را در قوانین نظام حبس نمایند.»

در ادامه آمده است: «اگرچه حکومتِ همچنان غرق در توهم، تصور می‌کند که می‌تواند بزند و ببندد و بگیرد و بکشد و ساکت کند اما سیل مردمی به ناچار دودمان چنین حاکمیتی را بر باد می‌دهد و نهایتا آن امر غیبی در کنار مردم می‌ایستد، چرا که صدای مردم، صدای خداست.»

@dw_farsi

۱۴۰۱ آبان ۱۱, چهارشنبه

موج گسترده اعتراضات به "اعترافات اجباری" توماج صالحی

 


انتشار تصاویر کوتاهی از توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی که چند روز پیش خبر بازداشت‌ او در رسانه‌های حکومتی منتشر شد، واکنش گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت.

در این تصاویر که کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را در ادامه "اعترافات اجباری" می‌دانند، فردی با چشم‌بند برای چند ثانیه نمایش داده می‌شود که می‌گوید توماج صالحی است.

در همین چند ثانیه مشخص است که او به شدت تحت فشار و شکنجه بوده است، از این روی بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند، حاضر نیستند تصاویر توماج صالحی را منتشر کنند.

آتنا دائمی، فعال مدنی در توئیتی نوشته است: «اعتراف گرفتن با رد خون و درد نمی‌تواند صورت خندان و سلام بچه‌ها گفتن توماج و ترانه‌ها و توییت‌هایش، مبارزه‌اش در کف خیابان و…که همگی قلب شما را نشانه گرفته بود پاک کند، او را محبوب‌تر کردید و خود را منفورتر!»

@dw_farsi

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...