۱۴۰۱ تیر ۲۵, شنبه

نرگس محمدی از زندان: زیر بار حجاب اجباری نمی‌روم


نرگس محمدی در یادداشتی که روز جمعه ۲۴ تیرماه در صفحه اینستاگرامش منتشر شد، با حمایت از کوشش‌ها در مخالفت با حجاب اجباری در ایران، خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشت که تلاش زنان ایرانی برای برخورداری از حق پوشش، نه ''بی‌حیایی'' بلکه ''تقلایی حق‌طلبانه و مبارزه‌ای شجاعانه'' است.

نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه پیام خود از زندان قرچک، از جمهوری اسلامی به عنوان یک ''حکومت استبدادی زن‌ستیز'' نام برده که ارزش‌های انسانی را وارونه کرده است.

این فعال برجسته حقوق بشر، ''زن‌ستیزی و بی‌منزلت‌سازی زنان'' در جمهوری اسلامی را ''فاجعه‌بارتر'' از آن دانست که زنان تنها از حق پوشش محروم شوند و می‌افزاید: «زندان قرچک، بازنمای اراده حکومتی است که زن را به دلیل زن بودن حتی از خوردن میوه هم محروم می‌کند.»

نرگس محمدی می‌نویسد که در جمهوری اسلامی نه تنها صدا و موی زنان بلکه میوه نیز برای زن ممنوع است و به طور کلی ''زن ممنوع است'' به گونه‌ای که زنان اگر خواستار حق طلاق، پوشش آزادانه و زندگی شاد شوند، ''بی‌حیا''، ''ناشزه'' و ''سزاوار مجازات'' دانسته می‌شوند.

این فعال مدنی خردادماه امسال بابت پرونده دیگری که برای او گشوده شده، به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه (بیانیه مبارزه با اعدام)، تحصن در دفتر زندان، تمرد از ریاست و مقامات زندان (برای پایان دادن به تحصن اعتراضی)، تخریب شیشه‌ها، افترا و ایراد ضرب و جرح" به ۳۰ ماه حبس تعزیری، ۸۰ ضربه شلاق و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم شد.

نرگس محمدی اعلام کرده که این حکم را قبول ندارد و در برابر آن اقدام به "نافرمانی مدنی" خواهد کرد.

@dw_Farsi

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...