۱۴۰۱ تیر ۲۴, جمعه

قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷؛ حمید نوری به حبس ابد محکوم شد


خبرگزاری هرانا – حمید نوری، عضو سابق سپاه پاسداران و دستیار دادیار زندان رجایی شهر کرج در جریان اعدام های تابستان ۱۳۶۷ توسط دادگاهی در سوئد به حبس ابد محکوم شد. او آبان ماه ۹۸ هنگام ورود به سوئد در فرودگاه بازداشت شده بود.

به گزارش خبرگاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱، حمید نوری، عضو سابق سپاه پاسداران و دستیار دادیار زندان رجایی شهر کرج در جریان اعدام های تابستان ۱۳۶۷ توسط دادگاهی در سوئد به حبس ابد محکوم شد.

او در این دادگاه به «نقض مجرمانه و فاحش قوانین بین‌‎المللی (معادل جنایت جنگی) و قتل عمد» متهم شده بود و از بابت هر دو اتهام مجرم شناخته شده است. به علاوه بر اساس این حکم باید به بازماندگان و خانواده های قربانیان اعدام های سال ۶۷ غرامت داده شود.

این حکم پس از ۹ ماه بررسی و برگزاری جلسات متعدد دادگاه صادر شده است. در این مدت دستکم ۶۰ شاکی و شاهد و ۱۲ کارشناس در دادگاه شهادت داده اند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی پیش از اعلام رای‌ دادگاه خواستار آزادی فوری این عضو سابق سپاه شده بود.

حمید نوری در تاریخ ۱۸ آبان ۹۸ پس از ورود در فرودگاه آرلاندا در سوئد بازداشت شد. او از زمان دستگیری تاکنون و در جریان تمامی جلسات دادگاه، اتهاماتش را رد کرده و دادگاه را ساختگی خوانده است.

اخیرا حسینعلی نیری که از عوامل اصلی «هیئت مرگ» در جریان اعدام دسته‌ جمعی زندانیان عقیدتی سیاسی ایران است، در مصاحبه با سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: «توطئه‌های جدیدی در راه بود» و «نمی‌شد با قربانت بروم و فدایت شوم کشور را اداره کرد».

اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ واقعه‌ای بود که طی آن به فرمان روح‌الله خمینی رهبر وقت ایران، چندین هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های مرداد و شهریور ۱۳۶۷ به شکلی مخفیانه اعدام و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند. این واقعه با توجه به عدم انجام تحقیقات مستقل و برخورد با مسببان آن کماکان پس از گذشت بیش از سه دهه یک چالش بزرگ و مطالبه جدی در فضای سیاسی و حقوق بشری ایران تلقی می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...