۱۴۰۰ اسفند ۲۱, شنبه

بازداشت چندین فعال مدنی در ایران در کمتر از دو روز

 


دو فعال کارگری که در مراسمی در کرج بازداشت شده بودند، برای اجرای احکام حبس خود روانه زندان شدند. در شهریار هم یک زندانی سیاسی پیشین بار دیگر بازداشت شد. از یزد نیز خبر می‌رسد که یک فعال حوزه زنان، دستگیر شده است.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز شنبه ۲۱ اسفند (۱۲ مارس) گزارش داد که علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده برای تحمل دوران محکومیت یک سال حبس خود به زندان کچویی کرج منتقل شدند.

این دو فعال کارگری، جمعه ۲۰ اسفند همراه با شمار دیگری از حاضران در مراسم یادبود صمد شعبانی، شاعر و نویسنده در کرج، توسط پلیس امنیت این شهر بازداشت شده بودند.

سایر بازداشت‌شدگان ساعاتی بعد با اخذ تعهد و همچنین سها مرتضایی و الهام صالحی نیز امروز، شنبه، آزاد شدند.

وکیل مدافع سها مرتضایی، خبر آزادی این فعال دانشجویی را تایید کرده است.

هرانا، شمار افراد بازداشت‌شده در این مراسم را دست‌کم ۲۰ نفر گزارش کرده بود.

در همین خصوص، یک منبع مطلع به هرانا گفته که ماموران امنیتی، تلفن همراه شماری از شهروندان آزاد شده را ضبط کردند و همچنین، از این افراد عکس گرفتند.

علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده، در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ در پارک جهان‌نما واقع در اتوبان تهران-کرج به همراه تعداد دیگری از فعالان مدنی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ۱۵ روز بعد با تودیع قرار کفالت آزاد شده بودند.

بازداشت مجدد یک زندانی سیاسی سابق

هرانا همچنین در گزارشی دیگر از بازداشت مهرداد محمدنژاد، زندانی سیاسی سابق، خبر داده است.

بر پایه این گزارش، محمدنژاد روز شنبه، ۲۱ اسفندماه در خانه خود در شهریار توسط ۱۰ مامور امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 یکی از اعضای خانواده محمدنژاد به هرانا گفته که ماموران امنیتی در زمان بازداشت ''اقدام به تفتیش منزل کرده و برخی از وسایل شخصی او از جمله تبلت و تلفن همراهش را ضبط کرده و با خود بردند''.

مهرداد محمدنژاد، ۲۵ ساله، دانشجوی رشته اقتصاد، نخستین بار در ۲۹ مهرماه سال ۱۳۹۷ بازداشت و با اتهام‌های ''توهین به مقامات و ماموران'' و ''فعالیت تبلیغی علیه نظام'' جمعا به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

او در میانه اردیبهشت‌ ۱۳۹۹ در حالی که از زندان به مرخصی آمده بود، از آزادی خود باخبر شد. مشخص نیست که مهرداد محمدنژاد به چه دلیلی دوباره بازداشت شده است. 

بازداشت یک فعال حقوق زنان در یزد

وبسایت حقوق بشری هه‌نگاو نیز از بازداشت یکی از فعالان حوزه زنان در شهر یزد خبر می‌دهد.

بر پایه این گزارش، پردیس ربیعی، ۲۳ ساله، دانشجوی رشته ژنتیک دانشگاه خوارزمی تهران روز جمعه ۲۰ اسفند (۱۱ مارس) توسط نیروهای امنیتی در شهر یزد بازداشت شد.

ربیعی، فعال حوزه زنان است و در زمینه زنان قربانی سنت، شریعت و قتل‌های ناموسی در ایران پژوهش می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...