۱۴۰۰ دی ۸, چهارشنبه

عباس واحدیان از امضاکنندگان "بیانیه ١٤ نفر" به ١١ سال حبس محکوم شد

 

عباس واحدیان شاهرودی از امضاکنندگان بیانیه درخواست «استعفای خامنه‌ای» توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب مشهد به تحمل ۱۱ سال حبس محکوم شد. او پیشتر در پرونده‌ای دیگر نیز به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

به گزارش فعالان حقوق بشری در ایران، بر اساس حکمی که روز دوشنبه ۶ دی‌ ماه به عباس واحدیان شاهرودی ابلاغ شده است، او توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب مشهد، بابت اتهاماتی از جمله تشکیل گروه به قصد اقدام علیه امنیت کشور و همکاری با گروه‌های مخالف نظام به تحمل ۱۱ سال حبس محکوم شد.

عباس واحدیان شاهرودی معلم، نویسنده و فعال مدنی ساکن استان مشهد است کە روز چهارشنبه ۱٠ شهریور ماه بازداشت شد. او چند روز پس از بازداشت در یک تماس تلفنی با خانواده خود از گشایش پرونده جدیدی تحت عنوان اقدام علیه امنیت ملی خبر داده بود.

خبرگزاری هرانا قبلا در گزارشی از "شرایط نامساعد جسمانی این فعال مدنی در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد" خبر داده بود.

شاهرودی پیشتر در پرونده‌ای دیگر توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود. او در ۲۷ مرداد ۹۸ در رابطه با بیانیه‌ای که به "بیانیه ۱۴ نفر" معروف است توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او و ۱۳ کنشگر مدنی دیگر در این بیانیه خواستار استعفای آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شده‌اند.

بیانیه ۱۴ نفر و درخواست استعفای خامنەای

"بیانیه ۱۴ نفر" بیانیه‌ای است که در ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۹۸ توسط ۱۴ تن از فعالان مدنی و کنشگران سیاسی داخل ایران با هدف طرح یک رشته خواسته‌های سیاسی و مدنی منتشر شد.

امضاکنندگان این بیانیه با طرح مشکلات اقتصادی، مدنی و سیاسی داخل ایران ضمن انتقاد از وضعیت کشور در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، خواستار اعمال اصلاحات در قانون اساسی کشور، کناره‌گیری علی خامنه‌ای از قدرت و گذار از "نظام جمهوری اسلامی" شدند.

نویسندگان بیانیه "استبداد سیستماتیک و غیرمسئول" را دلیل نابسامانی‌ها و به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها برای اصلاح امور در ایران عنوان کرده‌‌اند.

محمد نوری‌زاد، محمد ملکی، هاشم خواستار، گوهر عشقی ، عباس واحدیان‌ شاهرودی، حوریه فرج‌زاده ، کمال جعفری‌یزدی، محمد مهدوی‌فر، جواد لعل‌محمدی، رضا مهرگان، محمدرضا بیات، محمد کریم‌بیگی، زرتشت احمدی‌راغب و محمدحسین سپهری امضا کنندگان این بیانیه بودند.

احکام سنگین برای امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفر

پس از انتشار این بیانیه بسیاری از امضاکنندگان احضار یا توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند. عده‌ای از امضاکنندگان نیز گزارش کردند که توسط افرادی ناشناس مورد تهدید، ضرب شتم و ارعاب قرار گرفتند. تعدادی از امضاکنندگان در حال حاضر در زندان به سر می‌برند. در مجموع امضاکنندگان بیانیه و تعدادی از حامیان آنها با احکام سنگینی روبرو شده‌اند.

بخشی از این احکام بدین گونەاند: هاشم خواستار ۱۶ سال حبس، ۳ سال تبعید به شهرستان نیکشهر و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور. محمد نوری زاد ۱۵ سال حبس، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور. عبدالرسول مرتضوی ۲۶ سال حبس. عباس واحدیان‌شاهرودی ٢١ سال حبس. محمد حسین سپهری و فاطمه سپهری ۶ سال حبس. هاشم رجایی، غلامعلی حسین‌پور گنابادی و مرتضی قاسمی هر کدام به تحمل ۱ سال تعزیری است.

وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۰ صدور احکام طولانی‌مدت زندان برای امضاکنندگان این بیانیه و حامیانشان را محکوم و اعلام کرد: «ما خواستار آزادی فوری همه زندانیان سیاسی در ایران هستیم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...