۱۴۰۰ آبان ۲۷, پنجشنبه

قطعنامه علیه نقض حقوق بشر در ایران در کمیته سوم سازمان ملل تصویب شد

 


کمیته سوم سازمان ملل قطعنامه‌ای علیه نقض حقوق بشر در ایران را تصویب کرد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی این قطعنامه را "فاقد وجاهت قانونی و از اساس مردود" دانست. قطعنامه‌ای که به پیشنهاد کانادا علیه نقض گسترده حقوق بشر در ایران تهیه شده و در آخرین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به کمیته سوم این سازمان ارائه شده بود، با ۷۹ رأی موافق در برابر ۳۰ مخالف و ۷۱ ممتنع به تصویب رسید.

در این قطعنامه نسبت به موارد گوناگون نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران اعتراض شده است؛ از جمله استفاده گسترده از حکم اعدام حتی برای افراد زیر ۱۸ سال، بازداشت‌های خودسرانه، محرومیت زندانیان از دسترسی به خدمات پزشکی، بدرفتاری با زندانیان در زندان اوین، آزار و اذیت مدافعان حقوق بشر، استفاده از شکنجه برای گرفتن اعتراف و مرگ‌های مشکوک زندانیان.

نماینده کانادا در سازمان ملل که این قطعنامه را تهیه و ارائه کرده، میزان اعدام کودکان مجرم در ایران را نگران‌کننده دانست و گفت بیش از ۷۰ درصد از اعدام‌های کودکان مجرم در سراسر جهان در ایران صورت می‌گیرد. او همچنین به  استفاده از شکنجه این کودکان برای اقرار به جرم اشاره کرد و از ایران خواست مجازات اعدام برای مجرمان کودک را لغو کند.

در قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته شده است تا هرچه زودتر به این روند خاتمه داده و شرایط زندان را بهبود بخشد، محدودیت‌های آزادی بیان و تجمعات، چه آفلاین و چه آنلاین را متوقف کند، به آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی پایان دهد و بررسی و پاسخگویی در مورد نقض حقوق بشر را تضمین کند.

قطعنامه کمیته سوم همچنین با اشاره به بازداشت شدگان در اعتراضات دی ماه ۱۳۹۸ و آبان ۱۳۹۹ از مقامات جمهوری اسلامی خواسته تا همه کسانی را که به دلیل استفاده از حق آزادی‌های اساسی خود بازداشت شده‌اند، از جمله افرادی که صرفاً به دلیل مشارکت در تظاهرات مسالمت آمیز دستگیر شده‌اند، آزاد کند.

واکنش ایران

زهرا ارشادی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل این قطعنامه را "یک حرکت سیاسی ریاکارانه" نامید که در راستای سیاست "ایران‌هراسی" تدوین شده است. او کشورهای آمریکا، کانادا و "رژیم کودک‌کش اسرائیل" را عاملان "نژادپرستی، اشغالگری و رفتارهای نفرت‌انگیز با بومیان" دانست که به گفته او "کنار هم جمع شده‌اند تا درباره حقوق بشر سخنرانی کنند".

نماینده جمهوری اسلامی تاکید کرد که پیش‌نویس قطعنامه ناقض اصول "عدم گزینش و بی طرفی" سازمان ملل است و همکاری و گفت‌وگو در مورد حقوق بشر را تضعیف می‌کند.

محسن خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز سخنانی مشابه زهرا ارشادی بیان کرد و گفت: «اقدام دولت کانادا و دیگر بانیان این قطعنامه را که مصداق بارز سوء استفاده از مفاهیم و ارزش‌های متعالی حقوق بشری برای پیشبرد اغراض کوته‌بینانه سیاسی است، محکوم و فاقد هرگونه وجاهت و اثر قانونی می‌دانیم.»

واکنش کشورهای موافق

نماینده کانادا که این قطعنامه را تهیه و ارائه کرده بود، آن را "متناسب" دانست و متذکر شد که به پیشرفت‌های ایران در زمینه حقوق بشر واقف است، اما معتقد است باید کارهای بیشتری صورت گیرد.

او گفت، این قطعنامه تلاش‌های ایران برای میزبانی از پناهندگان افغان، رسیدگی به خشونت علیه زنان و مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ را به رسمیت شناخته است.

به کانال اینستاگرام دویچه وله فارسی بپیوندید

نماینده بریتانیا "نگرانی عمیق" خود را از وضعیت "وخیم" حقوق بشر در ایران به خصوص در سال گذشته ابراز کرد. او تصریح کرد، مقامات جمهوری اسلامی به طور دائم و تکرارشونده حق آزادی بیان را نقض کرده و علیه اجتماعات مسالمت آمیز از "زور و خشونت بی‌اندازه" استفاده می‌کنند.

او یادآور شد که محاکمه‌های ناعادلانه، بازداشت‌های خودسرانه، بدرفتاری با زندانیان و آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی و قومی همچنان رواج دارد.

نماینده بریتانیا در پاسخ به نماینده ایران که مدعی "اشتباهات فاحش" در این قطعنامه شده بود، پیشنهاد کرد که اشتباهات ادعاشده ممکن است ناشی از عدم دسترسی مستقیم باشد و جمهوری اسلامی می‌توانست با اجازه دادن به گزارشگر ویژه برای بازدید از ایران جلوی این اشتباهات را بگیرد.

نماینده ایالات متحده در سازمان ملل به کشتن صدها نفر و بازداشت و شکنجه هزاران نفر در جریان تظاهرات اعتراضی سال‌های ۹۶ و ۹۸ اشاره کرد. او همچنین مراتب نگرانی عمیق خود را از وقوع اعدام‌های گسترده که احکامشان در دادگاه‌های غیرعادلانه و با اعتراف گیری زیر شکنجه صادر می‌شوند ابراز کرد.

نماینده آمریکا هچنین نسبت به آزار و اذیت روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و فعالان زنان ابراز نگرانی کرد و از جمهوری اسلامی خواست تا هرچه زودتر به گزارشگر ویژه اجازه بازرسی از این کشور را بدهد.

واکنش کشورهای مخالف

نماینده سوریه در سازمان ملل استفاده سیاسی از حقوق بشر را رد کرد و یادآور شد که کشورش از تلاش‌های ایران برای همکاری سازنده با نهادهای سازمان ملل حمایت می‌کند و به این قطعنامه نیز رأی منفی می‌دهد.

نماینده روسیه گفت چنین قطعنامه‌هایی هیچ کاری برای حمایت از حقوق بشر نمی‌کنند و برعکس چهره‌ای اهریمنی از کشورها برای مقاصد سیاسی می‌سازند.

او اضافه کرد که ایران بر آمادگی خود برای همکاری با نهادهای حقوق بشری سازمان ملل تاکید کرده و کشور روسیه به این قطعنامه رأی منفی می‌دهد.

چین نیز با حمایت از ایران خواهان گفت‌وگوی سازنده شد و با "سیاسی کردن حقوق بشر، استانداردهای دوگانه و فشار بر کشورها به بهانه حقوق بشر" مخالفت کرد. نماینده چین از کشورها خواست تا به "دخالت در امور داخلی ایران" پایان دهند و گفت کشورش به این قطعنامه رأی منفی می‌دهد.

کره شمالی نیز جزو مخالفان قطعنامه علیه ایران بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...