۱۴۰۰ مهر ۲۰, سه‌شنبه

کتاب درسی تابلوی تبلیغات حکومتی نیست/ نجات بهرامی

 


ماهنامه خط صلح – کتب درسی در کشورهای توسعه یافته اغلب حاوی مطالبی در راستای تقویت جامعه پذیری و نیز افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان و دانش آموزان هستند. احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی، حفظ طبیعت و مراقبت از زیست بوم و نیز آموزش بهداشت فردی و عمومی بخش جدایی ناپذیر آموزش‌هایی هستند که در فرم‌ها و قالب‌های مناسب سن دانش آموزان در محتوای درسی و آموزشی و نیز فعالیت‌های جنبی و فوق برنامه‌ی مدارس قرار می‌گیرد. نکات کلی در ارتباط با وطن و احترام به نمادهای ملی و میهنی و تلاش برای پاسداری از کشور نیز در محتوای بسیاری از نظام‌های آموزشی وجود دارد.


اما کشورهایی که دارای حکومت‌های ایدئولوژیک و مخصوصاً حاکمیت‌های توتالیتر هستند، مدرسه و کتاب‌های درسی بچه‌ها را هم درست مانند دیوارهای شهرها به جایی برای تبلیغ حکومت خود تبدیل کرده‌اند. اگر به دیوار شهرها و محیط‌های اداری در کشورهایی با چنین حکومت‌هایی نگاه کنیم، متوجه این نکته خواهیم شد که از نظر حاکمان، رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها و رسانه‌های رسمی برای رساندن پیام انقلاب آن‌ها کافی نیست و به همین دلیل برای شیرفهم کردن مردم و بهره مند شدن آن‌ها از آموزه‌های ایدئولوژیک خود، دیوارهای شهرها را هم نقاشی کرده و نمادهای حکومت و سخنان بزرگانشان را مقابل چشم مردم قرار می‌دهند و آن‌ها را محکوم به دیدن و خواندنِ هر روزه‌ی این پیام‌ها می‌کنند.


نوامبر ۲۰۲۰ خبری منتشر شد مبنی بر این که چین قصد دارد مطالبی ستایش آمیز در حمایت از حکومت و در ارتباط با مقابله‌ی این کشور با همه‌گیری کرونا در کتاب‌های درسی مدارس کشور بگنجاند. به گفته‌ی وزارت آموزش و پرورش چین، این مطالب به کتاب‌های زیست‌شناسی، بهداشت و آمادگی جسمانی، و تاریخ و ادبیات چینی دوره‌های دبستان و راهنمایی اضافه خواهد شد تا «دانش‌آموزان بهتر از این واقعیت آگاه شوند که زندگی و ایمنی مردم همواره اولویت نخست حزب کمونیست و دولت است». وزارت آموزش و پرورش چین اعلام کرد: «دانش‌آموزان با چهره‌های اصلی و اقدامات انجام گرفته برای جلوگیری از همه‌گیری و مهار کرونا آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که آگاهی و تعهد مردم را افزایش دهند و از مزیت‌های نظام سوسیالیستی چینی بیش‌تر آگاه می‌شوند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...