۱۴۰۰ شهریور ۲۵, پنجشنبه

دخالت امنیتی و مقاومت مردم در خاکسپاری پدر رامین حسین‌پناهی

 


مداخله نیروهای امنیتی کردستان در خاکسپاری شبانه پدر رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی اعدام شده، با درگیری و مقاومت مردم محل همراه بود. با وجود تاکید ماموران، مراسم ختم نیز با حضور گسترده جمعیت در روستای قروچای برگزار شد.

پیکر محمد حسین‌پناهی، پدر رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی اعدام‌شده، خلاف خواست خانواده شبانه دفن شد. مردم دهستان قروچای، از توابع دهگلان اما هم برای خاکسپاری و هم برای مراسم ختم، جلوی ماموران ایستادند.

پدر رامین حسین‌پناهی، چهارشنبه ۲۴ شهریور و سه سال پس از اعدام فرزندش، در بیمارستان توحید سنندج جان سپرد. در حالی که خانواده پناهی قصد داشت خاکسپاری و ختم روز پنجشنبه برگزار شود، مداخله ماموران امنیتی، موجب دفن شبانه او و درگیری با مردم شد.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

ماموران امنیتی به خانواده حسین‌پناهی تاکید کرده بودند که مراسم ختم برگزار نشود. برادر او گفته بود که آنها از این حق نخواهند گذشت. امجد حسین‌پناهی در تازه‌ترین توییت از جریان داشتن مراسم در خانه مادرش خبر داده و ویدئویی را منتشر کرده که صف جمعیت را در حال ورود و خروج از این خانه نشان می‌دهد.

او پیش‌تر در تقدیر از همراهی مردم در مقاومت علیه ماموران و مشایعت جسد پدرش نوشته بود: «این مردم امشب در کمترین وقت به یاری خانواده ما آمدند، جنازه پدرم را از اطلاعاتی‌ها پس گرفتند و خودشان دفن کردند. امشب جمهوری [اسلامی] یک بار دیگر در برابر اراده مردم شکست خورد و مردم نشان دادند که خانواده ما در دل آنها جای دارد.مردم محل پس از اعتراض و بردن جسد برای ساعاتی به مسجد، پیکر را از دست ماموران گرفته و خودشان دفن کرده‌اند.»

محمد حسین‌پناهی، معروف به "خالو میرزا" هنگام مرگ ۸۲ سال داشت و از چند روز قبل به دلیل فشارهای روانی ناشی از اعدام پسرش در بیمارستان بستری بود. امجد حسین پناهی در نخستین توییت نوشته بود: «...جمهوری اسلامی عامل مرگ پدرم بود ، این نظام سه ساله جنازه برادرم را مخفی کرده، حالا هم از جنازه پدر ۸۲ ساله‌م ترسیده‌اند. ممنون از مردم که ما را تنها نگذاشتند. مردم کوردستان امشب نشان دادند که خانواده ما تنها نیست.»

رامین حسین‌پناهی شهریور ۱۳۹۷ به اتهام "بغی" و "عضویت در گروه کومله" همراه با زانیار و لقمان مرادی که پسرعموی یکدیگر بودند، در زندان گوهردشت کرج اعدام شد. محل دفن این سه مشخص نیست.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...