۱۴۰۰ خرداد ۹, یکشنبه

پانزدهمین سالگرد اعتراضات خونین نقده؛ احضار و تهدید فعالان مدنی جهت جلوگیری از برگزاری مراسم

 


طی روزهای اخیر شماری از فعالان مدنی شهرستان نقده به اداره اطلاعات این شهر احضار شدند. احضار این شهروندان توسط نیروهای امنیتی با هدف جلوگیری از برگزاری مراسم پانزدهمین سالگرد اعتراضات سال ۸۵ در نقده صورت گرفته است. اعتراضات مورد اشاره منجر به کشته شدن تعدادی از معترضان توسط نیروهای انتظامی و امنیتی شد.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شماری از فعالان مدنی شهرستان نقده توسط اداره اطلاعات این شهرستان به صورت تلفنی احضار شدند.


احضار و تهدید این شهروندان که اسامی دستکم ۱۰ تن از آنان، حسن بادپیما، ولی صیام، ناصر احمدی، احسان اسماعیل دخت، علی حاج محمدی، محرم کریمی، علی دنیا دوست، ابراهیم معینی، ولی آذریون و جواد پاییزی احراز شده، توسط اداره اطلاعات شهرستان نقده به دلیل جلوگیری از برگزاری مراسم پانزدهمین سالگرد اعتراضات سال ۸۵ در شهرستان نقده صورت گرفته است.

طی سال های گذشته نیز در جزیان برگزاری این مراسم شماری از فعالان مدنی از سوی نهادهای امنیتی احضار و برخی بازداشت شده بودند.


لازم به یادآوری است؛ در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۵، کاریکاتوری جنجالی در روزنامهٔ ایران در هفته‌نامهٔ ایران جمعه، ویژه‌نامهٔ روزهای جمعهٔ روزنامهٔ ایران (به صاحب‌امتیازی خبرگزاری جمهوری اسلامی) در صفحهٔ «کودک و نوجوان»، به‌ صورت کمیک‌استریپی با عنوان «چه کنیم که سوسک‌ها سوسکمان نکنند» منتشر شد که انتشار این کاریکاتور تظاهرات گسترده ای را در مناطق ترک نشین کشور از جمله در شهرهای نقده، ارومیه، تبریز، اردبیل و مشکین‌شهر را به همراه داشت. شماری از معترضات طی این تظاهرات کشته و زخمی شدند.


در جریان این تظاهرات در خردادماه سال ۱۳۸۵، تظاهرات مردم نقده واقع در جنوب آذربایجان غربی، روز چهارم خرداد به علت شلیک مستقیم مأمورین به سوی تظاهر کنندگان به خونین ترین این سلسله اعتراضها بدل شد.


طی این تظاهرات تعدادی از معترضان کشته شدند که تنها اسامی چهار تن از این افراد به نامهای توحید آذریون (۲۵ ساله)، همت اسمزاده (۳۵ ساله متأهل)، حسین فتحی پور(۱۷ ساله دانش آموز) و عسگر قاسمی (۳۹ ساله متأهل) از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تایید شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...