۱۴۰۰ فروردین ۱۱, چهارشنبه

دومین سال حبس؛ گزارشی از آخرین وضعیت حسین ریحانی در زندان تهران بزرگ

 

خبرگزاری هرانا – حسین ریحانی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ دوران محکومیت ۳ ساله خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند. آقای ریحانی در تاریخ ۱۷ آذر ۹۸ توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل خود در شهرستان اسلامشهر بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین منتقل شد. این شهروند نهایتا توسط شعبه ۱ دادسرای عمومی و انقلاب اسلامشهر به ۳ سال زندان محکوم شد.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسین ریحانی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ دوران محکومیت ۳ ساله خود را در اندرزگاه ۱۰ زندان تهران بزرگ سپری می‌کند.


حسین ریحانی در تاریخ ۱۷ آذر ۹۸ در رابطه با اعتراضات سراسری سال ۹۸ موسوم به “اعتراضات آبان” توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل خود در شهرستان اسلامشهر همراه با ضرب و شتم بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان اوین موسوم به بند ۲_الف منتقل شد. آقای ریحانی مدتی بعد به بازداشتگاه حفاظت اطلاعات قوه قضاییه موسوم به بند ۲۴۱ زندان اوین منتقل شد. او نهایتا با گذشت یک ماه از زمان بازداشت در تاریخ ۱۰ دیماه همان سال از این بند امنیتی به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

پرونده آقای ریحانی زمستان ۹۸ به اتهام “محاربه” (می‌تواند به صدور حکم اعدام منتهی شود) با تصمیم نهائی دادگاه انقلاب اسلامشهر مبنی بر نفی صلاحیت خود و اصرار بر اینکه صلاحیت رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری اسلامشهر است، پرونده جهت رفع اختلاف بهار ۹۹ به دیوان عالی کشور ارسال شد.


گفته می‌شود مصداق اتهام انتسابی به آقای ریحانی ارسال یک پیامک به دوست خود در خصوص مشاهده سوختن یک بانک (همزمان با اعتراضات آبان ۹۸) بوده است. او در این پیام تنها به دوست خود خبر داده که گروهی یک بانک را به آتش کشیده‌اند. ماموران نیز با استناد به همین پیامک گفته‌اند وی در تحریق بانک ملی اسلامشهر دست داشته است.


تیرماه سال گذشته، پس از ۷ ماه بلاتکلیفی حسین ریحانی با نوشتن یادداشتی که در اختیار هرانا قرار گرفت به شرح چگونگی بازداشت، دوره بازجویی و وضعیت خانواده خود پرداخته بود.


وی نهایتا در تاریخ ۲۴ آبان‌ماه ۹۹ توسط شعبه ۱ دادسرای عمومی و انقلاب اسلامشهر با تبرئه از اتهام “اخلال در نظم عمومی” به اتهام “تحریق اموال مورد استفاده عموم (بانک ملی) (اغتشاشات)” به ۳ سال زندان محکوم شد.

حسین ریحانی، فرزند یداله، متولد ۱ مردادماه ۱۳۶۶، متاهل و اهل شهرستان اسلامشهر است. وی تا پیش از بازداشت به عنوان کارگر در یک نجاری مشغول به کار بود، آقای ریحانی هفت برادر و یک خواهر دارد؛ وی پدر خود را سال‌های پیش از دست داده و نان‌آور خانواده او بوده است.



لازم به اشاره است اعتراضات آبان ماه، به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چند روز ادامه یافت. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، آمار بازداشتی های اعتراضات این اعتراضات را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد. بر اساس گزارشات نهادهای مدافع حقوق بشر صدها تن نیز در پی این اعتراضات خونین جان باختند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...