۱۳۹۹ بهمن ۲۷, دوشنبه

اجرای حکم شلاق هادی رستمی در دادسرای ارومیه

 


خبرگزاری هرانا – روز یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه حکم ۶۰ ضربه شلاق هادی رستمی، زندانی محکوم به قطع چهار انگشت دست راست در زندان ارومیه در شعبه ۸ واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب این شهر اجرا شد. آقای رستمی آبان‌ماه امسال از بابت پرونده جدیدی که در دوران حبس علیه وی گشوده شد، مورد تفهیم اتهام قرار گرفته و نهایتا به ۸ ماه حبس و ۶۰ ضربه شلاق محکوم شد. اجرای حکم شلاق این زندانی در شرایطی است که وی طی چند ماه اخیر دو بار با خوردن شیشه دست به خودکشی زده است و شرایط جسمی مناسبی ندارد. کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، حکم ۶۰ ضربه شلاق هادی رستمی، زندانی محکوم به قطع چهار انگشت دست راست در زندان ارومیه در شعبه ۸ واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب این شهر اجرا شد.

آقای رستمی آبان‌ماه امسال از بابت پرونده جدیدی که در دوران حبس علیه وی گشوده شد، از بابت اتهام “اخلال در نظم زندان” مورد تفهیم اتهام قرار گرفته و نهایتا توسط شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری ارومیه به ۸ ماه حبس و ۶۰ ضربه شلاق محکوم شد. اجرای حکم شلاق این زندانی در شرایطی است که وی طی چند ماه اخیر دو بار با خوردن شیشه دست به خودکشی زده است و شرایط جسمی مناسبی ندارد.

هرانا شهریورماه امسال در گزارشی از تایید حکم قطع دست وی به هم راه دو زندانی دیگر در دیوان عالی کشور خبر داد. صدور این حکم در حالی است که هادی رستمی، یکی از متهمان این پرونده در دفاعیات خود اعترافاتش را تحت فشار و شکنجه اعلام کرده و در زمان وقوع برخی از سرقت‌ها در زندان تهران بزرگ در حال تحمل محکومیت پیشین خود بوده است. لازم به ذکر است حکم قطع دست از جمله مواردی است که نافی اصل کرامت انسانی است. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های غیر‌انسانی و موهن را ممنوع کرده است.

پس از انتشار این گزارش آقای رستمی چندین بار احضار و تهدید شده بود که با رسانه ‌ای شدن پرونده حکم قطع ید وی زودتر اجرا خواهد شد.

پیشتر یک منبع مطلع از شرایط این شهروند در این خصوص به هرانا گفت: “هادی رستمی تهدید شده که چون درباره این پرونده اطلاع رسانی کرده‌ای حکم قطع دستت زودتر اجرا خواهد شد. او منکر هر گونه اطلاع رسانی توسط خود شده اما مسئولان زندان و مسئولان قضایی به او فشار آورده بودند و گفتند کار او بوده. او پیشتر دو بار دست به اعتصاب غذا زده بود، حالا همین اعتصاب‌ها یکی از مصادیق اتهامش عنوان شده است؛ با این حال به نظر می‌رسد این پرونده به دلیل انتشار خبر تایید حکم وی در دیوان عالی کشور برای او گشوده شده است.”

هادی رستمی، فرزند ناصر، متولد ۱۳۶۵، متاهل و اهل شهرستان مهران واقع در استان ایلام است.

لازم به ذکر است ایران از معدود کشورهایی است که کماکان از مجازات های تحقیرآمیز استفاده می کند این در حالی است که میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های غیر انسانی و موهن از جمله اعدام و شلاق را ممنوع کرده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...