۱۳۹۹ تیر ۳۰, دوشنبه

نقض حقوق بهاییان در ایران




نقض حقوق بهاییان در ایران عمری به درازای جمهوری اسلامی دارد.در هفته‌های اخیر، مقامات ایرانی بر شدت آزار و اذیت بهائیان افزوده‌اند و حداقل ۷۷ نفر در سرتاسر ایران از جمله : ناهید نعیمی( میثاقیان)، دیدار احمدی(نعیمی)، بشری مصطفوی( نعیمی)، شهریار عطریان، نوید بازماندگان، نیلوفر حکیمی، نورا پورمرادیان، بهاره قادری، ...  مورد هدف قرار گرفته‌اند. این در حالی است که ایران هم چنان با بحران کرونا مقابله می‌کند. اعمال اینگونه فشارها آن هم در زمان بحران سلامت بدون هیچ علت و توجیهی ، ، بسیار ظالمانه است. بهائیان در استان‌های مختلف ایران: فارس، خراسان جنوبی، مازندران، اصفهان، البرز، یزد... ، بازداشت یا به دادگاه احضار شده‌‌اند، مورد محاکمه قرار گرفته‌اند، حکم زندان دریافت کرده‌اند یا زندانی شده‌اند. تمامی این اقدامات بر پایه اتهامات بی‌اساس و تنها به دلیل خصومت دیرینه با آئین بهائی و آموزه‌های آن بوده است؛ آموزه‌هایی که بر صداقت، برابری زنان و مردان، تضمین حقوق همۀ مردم و هماهنگی علم و دین تأکید دارد .به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲۹ تیرماه ۱۳۹۹، با گذشت ۵۰ روز از دستگیری میترا بندی امیرآبادی و هیوا یزدان مهدی آبادی شهروندان بهایی ساکن یزد، این افراد کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برند.این دو شهروند بهایی ساکن یزد، در تاریخ ۱۰ خردادماه  ۱۳۹۹توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ماموران در زمان بازداشت اقدام به شکستن درب منزل این شهروندان کرده بودند. یک منبع نزدیک به خانواده این شهروندان درخصوص نحوه بازداشت آنان به هرانا گفت: “در زمان بازداشت، منزل خانم یزدان مهدی آبادی مورد بازرسی قرار گرفت و سپس ایشان را به منزل پدرشوهر مرحومش در تفت منتقل کرده و آنجا را نیز مورد بازرسی قرار داده و تعدادی از وسایل آنها را ضبط کرده و با خود بردند. ماموران در زمان بازرسی رفتار توهین آمیزی با آنان داشتند”. شایان ذکر است که این دو شهروند بهایی، از زمان بازداشت از داشتن ملاقات با خانواده محروم هستند و تنها ده روز یکبار می‌توانند با خانواده خود تماس تلفنی برقرار کنند. تداوم بازداشت آنان در دوران شیوع کرونا خانواده‌هایشان را به شدت نگران کرده است. آنها با مراجعه به قاضی خواهان رسیدگی سریع تر به پرونده عزیزانشان شدند، با این وجود قاضی نه تنها قرار وثیقه یا کفالت صادر نکرد بلکه پس از اتمام قرار نخست قرار بازداشت را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد".روز پنج‌شنبه ۱ خرداد ۹۹ نیز ماموران منزل میترا بندی امیرآبادی (باغی) را مورد بازرسی قرار داده و تعدادی از وسایل شخصی او را با خود بردند.این شهروندان بهایی پیشتر نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته‌اند. هیوا یزدانی مهدی آبادی (بهی فر) در آذرماه ۹۶ توسط نیروهای امنیتی به دلیل “تدریس موسیقی به کودکان” بازداشت و به زندان یزد منتقل شد. وی در تاریخ ۴ دیماه همان سال با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد. این منبع مطلع از وضعیت خانم یزدانی درخصوص حکم پیشین وی به هرانا توضیح داد: “خانم بندی امیرآبادی و خانم یزدان مهدی آبادی پیشتر با هم بازداشت شده و نهایتا توسط دادگاه به حبس تعلیقی محکوم شده بودند. مدت این محکومیت نیز چندی قبل به پایان رسید.

خانم بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه جهانی بهایی میگوید: " وقایع اخیر فشار زیادی به بسیاری از خانواده ها وارد کرده است. قرار دادن آنها در چنان وضعیتی که مدام خطر زندانی شدن وجود دارد، و درد و رنج عاطفی ای که ناشی از چنین موقعیتی است، خود فشار دیگری بر این جامعه  محسوب می شود."

ما فعالان حقوق بشر، با استناد به اعلامیه جهانی حقوق بشر بویژه ماده های 1، 2 و 18 و همچنین اهداف  چهارم و شانزدهم از سند 17 گانه یونسکو، و اشاره به  اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ممنوعیت تفتیش عقاید صرف داشتن هر عقیده و مذهبی، جمهوری اسلامی ایران را محکوم به  اعمال خشونت و نقض حقوق آزادی افراد میکنیم.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...