۱۳۹۸ اسفند ۱۶, جمعه

بحران ویروس کرونا در زندان های کشور؛ شیوع بیشتر همزمان با مانع تراشی برای استفاده زندانیان از مرخصی

خبرگزاری هرانا – محیط بسته زندانهای ایران نیز همچون جامعه آزاد شاهد شیوع گسترده ویروس کرونا است با این نگرانی مضاعف که معمولا قشر زندانیان کمتر مورد توجه افکار عمومی و مسئولین هستند، آنها از دسترسی به خدمات درمانی، بهداشتی و امکانات لازم برای مقابله با این ویروس محروم هستند و همینطور به خاطر زندگی در محیط بسته زندان و تعذیه نامناسب از لحاظ جسمی آسیب پذیری بالایی دارند. در طی روزهای اخیر موج شناسایی زندانیان مبتلا یا مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا افزایش یافته است. زندانهای ارومیه، رجایی شهر کرج، تهران بزرگ، خرم آباد، گرگان، اوین، سنندج، قزلحصار، زاهدان و… از جمله این موارد هستند. بخشنامه رئیس قوه قضاییه برای اعزام زندانیان به مرخصی نیز عملا برخلاف آمارهای بالای ارائه شده از سوی مسئولان باعث کاهش جمعیت حاضر در زندانها به خصوص زندانهای بزرگ نشده است و از سوی دیگر کارشکنی در اعزام بسیاری از زندانیان واجدشرایط موجب اعتراضات فردی و جمعی زندانیان شده است. گزارش پیش رو به آخرین وضعیت شیوع این ویروس و گسترش آن در زندانها می پردازد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شمار زندانیان مشکوک و تایید شده مبتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا در زندان های مختلف کشور به شدت رو به افزایش است.
روز گذشته چهارشنبه موسی نعمانی زندانی محبوس در بند ۳-۴ زندان ارومیه با علائم مشابه به ویروس کرونا به بیمارستان خارج از زندان اعزام شد. یک روز پیش از این نیز، سلمان سلیمانی نژاد شهروند زندانی در بند ۳-۴ زندان ارومیه پس از وخامت حال عمومی و با علائم ابتلا به ویروس کرونا به بیمارستان خارج از زندان اعزام شد. حدود هزار زندانی در بند ۳-۴ زندان ارومیه نگهداری می‌شوند.
همزمان با افازایش نگرانی زندانیان از شیوع ویروس کرونا در داخل زندان ارومیه، امروز پنج شنبه زندانیان محبوس در بند ۱۵ این زندان به علت عدم اعطای مرخصی، دست به اعتصاب زده و از تحویل گرفتن غذای زندان خودداری کردند. در بند ۱۵ زندان ارومیه حدود ۴۶۰ زندانی با جرائم مرتبط با “مواد مخدر” تحمل حبس میکنند.

به گفته یک منبع مطلع: “۴ نفر از از بند ۱۵ زندان ارومیه به ویروس کرونا مبتلا شده اند ولی مسولین زندان از اعلام این خبر ممانعت میکنند. شاهرخ احمد زاده مسول واحد فرهنگی زندان ارومیه هم، از چند روز گذشته در بیمارستان بستری است. مسولین زندان علتش را بیماری کبدی اعلام کرده اند ولی همکارانش علت بستری وی را وجود علائم ویروس کرونا بیان میکنند”.

زندانیان محبوس در زندان ارومیه از حداقل امکانات بهداشتی لازم برای تشخیص و یا پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مانند دستکش و ماسک بی بهره هستنند.

به گفته یک منبع مطلع: “امروز خانواده بیش از ۳۰۰ زندانی جهت پیگیری وضعیت مرخصی زندانیان خود به این زندان مراجعه کرده اند، ولی آقای مختاری قاضی ناظر زندان و دیگر مسولین، این امر را به یکدیگر محول کرده و جوابی به خانواده ها نمیدهند”.

امروز پنج شنبه نیز پدر آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین، طی یک توییت نوشت: “نگرانی ما همچنان ادامه دارد، جان دخترم آتنا و دیگر زندانیها در خطر است، با پیگیری که انجام دادم هیچ نتیجه ای دربر نداشت، جواب یک کلمه؛ اگر مرخصی به دخترت تعلق بگیرد به شما اطلاع خواهیم داد”.
پیشتر گزارشاتی از انتقال دو زندانی از بند ۴ زندان اوین و انتقال یک زندانی دیگر از بند ۸ این زندان به درمانگاه به دست هرانا رسیده بود. صبا کرد افشاری نیز با توجه به تب و سرفه زیاد در بند زنان زندان اوین وضعیت نگران کننده‌ای پیدا کرده است.
در زندان زاهدان نیز دست کم چهار مورد زندانی مشکوک به ویروس کرونا شناسایی و به بهداری این زندان منتقل شده اند.

از اردبیل نیز گزارش شده است، رحیم غلامی، شاعر و نویسنده اهل اردبیل روز جاری طی یک تماس تلفی با خانواده خود، از مخالفت مسولین زندان اردبیل با درخواست مرخصی خود خبر داد.

این مخالفت در حالی است که آقای غلامی، بیش از ۸ ماه از محکومیت یک ساله خود را سپری کرده است.
مریوان کروکی، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج نیز دیگر زندانی بود که علیرغم اینکه تنها چند هفته تا موعد پایان حبس فاصله دارد از مخالفت زندان با اعطای مرخصی پایان حبس خود خبر داد.

سخنگوی قوه قضاییه ایران مدعی اعزام بیش از ۵۴ هزار زندانی به مرخصی شده است. این امر در حالی است که مسئولان از اعطای مرخصی به بسیاری از زندانیان واجد شرایط از جمله زندانیان سیاسی خودداری می کنند.

در کنار زندانیانی که با مرخصی های آنان مخالفت شده است تعداد اندکی از زندانیان عقیدتی توانسته اند از طریق امکان مرخصی زندان را موفتا ترک کنند.
از جمله این زندانیان، زندانیان بهایی در شهرهای بیرجند و بوشهر است،

مینو ریاضتی، احترام شیخی، فریده جابری و اسدالله جابری (بوشهر)، بهمن صالحی، خلیل ملاکی، بیژن احمدی، ساغر محمدی، شیدا عابدی، سهراب ملاکی، فیروز احمدی، سیمین محمدی و مریم مختاری (بیرجند) از جمله زندانیان بهایی محبوس در این زندانها محسوب می شوند.

لازم به ذکر است، شمار افراد مشکوک به کرونا در زندان‌های ارومیه، رجایی شهر، قزلحصار، سنندج، خرم آباد، گرگان، تهران بزرگ و بسیاری زندانهای دیگر به شدت رو به افزایش است.
با توجه به محیط بسته زندان، تغذیه نامناسب، نبود امکانات بهداشتی و پزشکی لازم، تراکم بالای جمعیت، بروز موارد مشکوک کرونا در برخی زندانها موجب نگرانی زندانیان و خانواده های آنان شده است. در برخی زندانها زندانیان خواستار دریافت امکانات بهداشتی لازم و همینطور قرنطینه شدن افراد مشکوک به این بیماری شده اند و تهدید کرده اند در صورت تداوم بی توجهی به اعتصاب غذا دست خواهند زد.
بسیاری از خانواده های زندانیان نیز در گفتگو با هرانا، خواستار تمهیدات ویژه سازمان زندانها از جمله ضدعفونی کردن محیط زندان، اعطای مرخصی در بیشترین تعداد ممکن، اعطای بسته های بهداشتی از جمله ماسک و ژل های ضدعفونی کننده و همچنین انتقال   زندانیان مشکوک به بیماری به قرنطینه شده اند.    
FacebookTwitterاشتراک گذ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حکم اعدام

 رئیس کل دادگستری استان #البرز با اعلام این خبر مدعی شد که فردی   در تاریخ دوم اسفند سال ۱۴۰۱ همراه با تعداد دیگری از همدستان خود در جریان ت...